tisdag 4 juni 2024

Tisdagstrion V 23: Hjärta & hjärna


Denna vecka i Ugglan & Bokens Tisdagstrio är temat: Hjärta & hjärna (i titel, handling eller på omslag)

Lite klurigt, men jag hittade en av varje: en titel, en handling och ett omslag.

Genom dina ögon, Stephenie Meyer (Handling)
I den här boken är det utomjordingar som tar sig in i människors hjärnor.

Jorden har invaderats av en ras som tar över människornas sinnen medan de lämnar kroppen intakt och större delen av mänskligheten har dukat under. Men Melanie Stryder vägrar att tyna bort.

Vandraren, en av de invaderande Själarna som har tilldelats Melanies kropp, har hela tiden varit medveten om hur plågsamt det skulle vara att ta över en människas kropp: de överväldigande känslorna, de allt för tydliga minnena. Men det finns en svårighet som Vandraren inte har väntat sig att den tidigare ägaren av kroppen vägrar att ge sig av och överlämna kroppen till henne.
Melanie fyller Vandrarens sinne med bilder av Jared, mannen hon älskar och som hittills lyckats hålla sig gömd. Det är omöjligt för Vandraren att skilja på sina och Melanies känslor och snart åtrår hon en man hon aldrig mött. Hotet från de andra Själarna gör Vandraren och Melanie till ovilliga allierade och tillsammans ger de sig av för att finna mannen som de båda älskar.

Hjärtlinjer, Brit Bennett (Titel)
En bok som jag inte var jätteförtjust i, men som många har gillat. Den handlar om två tjejer från samma familj som påverkas mycket av vilken hudfärg de har.

Som tonåringar rymmer tvillingsystrarna Desiree och Stella Vignes till New Orleans. Där inser Stella för första gången att hennes hud är så ljus att andra människor kan ta henne för vit. Så snart hon upptäckt kraften i den förklädnaden finns ingen återvändo.

Tjugo år senare lär två unga kvinnor känna varandra i 80-talets Los Angeles. På ytan har de inte mycket gemensamt, men de delar samma rötter.

Sambo på försök, Beth O'Leary (Omslag)
En lite söt bok om två som tvingas leva i samma lägenhet fast på olika tider på dygnet och kommunicerar mycket genom lappar.

Tiffy Moore behöver ett billigt boende omedelbart. Leon Twomey jobbar nätter och är i stort behov pengar. En annons kopplar ihop de två främlingarna. Deras vänner tycker att idén är galen, men egentligen är det den perfekta lösningen i Londons tokdyra bostadsbubbla: Leon innehar lägenheten dagtid medan Tiffy jobbar, och på kvällarna och nätterna är den hennes.Trots att de aldrig träffats kommer Tiffy och Leon allt närmare varandra. Och med struliga ex, jobbproblem och en felaktigt fängelsedömd bror smälter deras världar samman till en. Men kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat?

13 kommentarer:

  1. Det där att utomjordingar tar sig in i människors hjärnor får mig verkligen att rysa.

    SvaraRadera
  2. Sambo på försök läste jag och gillade.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon i din trio, så spännande!

    SvaraRadera
  4. Tre okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Hjärtligt, förvisso, men obekant för mig! Men nya bekanta är ju alltid kul!

    SvaraRadera
  6. Hjärtlinjer och Sambo på försök har jag läst.

    SvaraRadera
  7. Hjärtlinjer har jag oläst i hyllan. Jag hade hoppats få läsa den under ett USA-besök, men vi får väl se hur det blir med det.

    SvaraRadera
  8. har inte läst någon av dina. men jag känner igen författarnamnet Stephanie Meyer. råkade se filmatiseringen av Twilight med dottern

    SvaraRadera
  9. Inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  10. Jag kanske har läst den sista men kommer inte ihåg, ser bekant ut.

    SvaraRadera
  11. Kul att du fick med en av varje av de givna förutsättningarna.

    SvaraRadera
  12. Hjärtlighet verkar intressant. Gillade Meyers bokserie mycket.
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  13. De här kände jag inte alls till, så tack för tipsen!

    SvaraRadera