tisdag 28 mars 2023

Tisdagstrion - brev och dagböcker


Tisdagstrion från Ugglan & Boken denna veckan har temat: Brev och dagböcker. Det var svårare än jag trodde, men till slut fick jag ihop tre.

Stora Emilboken, Astrid Lindgren
Vi minns säker alla hur Alma skriver i den blå dagboken om Emils hyss. Det blev nog några stycken med tanke på hur påhittig Emil var.



Den unge Werthers lidande, Johann Wolfganag von Goethe
Denna bok är skriven som en brevroman. Jag har ännu inte läst den, men den står i hyllan och väntar.

Den unge konstnären Werther anländer till landsbygden och den lilla vackra orten Wahlheim.  Här slår han sig snart till ro, lär känna lokalbefolkningen och blir efter en tid bjuden med på bal. Där träffar han Lotte och blir blixtförälskad, trots att den unga vackra flickan redan är trolovad med en annan man. Detta är startpunkten på ett gastkramande ödesmättat drama som visar hur livsfarligt det kan vara att följa sitt hjärta.

Och så var de bara en, Agatha Christie
I Agathas Christies bok får en gäng olika personer en exklusiv inbjudan vi brev. Det är början till en riktigt bra "slutna rummer"-deckare.

Tio främlingar har blivit bjudna till en herrgård på en isolerad ö utanför Englands sydkust. Gårdens okände ägare dyker själv aldrig upp, men låter snart sina gäster förstå att var och en kommer att bestraffas. Moraliskt är de alla skyldiga till mord som de aldrig har stått till svars för. När den första döda kroppen hittas, samtidigt som det står klart att all kontakt med omvärlden är bruten, inleds en mardrömslik kamp på liv och död.

12 kommentarer:

  1. Agatha Christies bok är den enda jag har läst i din trio, men då med en annan titel.

    SvaraRadera
  2. Och så var de bara en var verkligen överraskande i slutet när jag läste den för länge sedan.

    SvaraRadera
  3. mycket brev på Agatha-tiden, Werhers bok gillar jag

    SvaraRadera
  4. Unge Werther har jag, hör och häpna, enbart mött i operaform!

    SvaraRadera
  5. Se där ja! Vi har båda med Werther!

    SvaraRadera
  6. Jag har läst Emil och Christie. 👍

    SvaraRadera
  7. Jag har läst väldigt lite Agatha Christie, men så småningom ska det väl bli.

    SvaraRadera
  8. Wether och Christie har jag så klart läst. minns inte Almas brev

    SvaraRadera
  9. Stora Emilboken och Christies bok har jag läst.

    SvaraRadera
  10. Inte läst någon av dina, men Agatha Christies skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  11. Den blå dagboken minns jag - verkar finnas en hel del som hamnade i den!

    SvaraRadera