söndag 19 mars 2023

Städerskan, Nita Prose

Titel
: Städerskan
Serie: -
Författare: Nita Prose
Utgivningsår: 2022
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Sidor/tid: 11 timmar 29 minuter
Genre: Mystery/Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Liv Mjönes

Handling:
Molly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra, verkligen inte. När Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit hittar hon honom död i sängen...

Städerskan är en charmig spänningsroman med en udda hjältinna man lätt tar till sitt hjärta.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken är en del av min utmaning att läsa flera böcker från Mystery/Thriller-kategorin i Goodreads choice awards för 2022. Denna boken vann den kategorin och jag kan delvis förstå att den fått många röster, men delvis inte. Har ni läst Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman (eller kanske kyssfaktorn av Helen Hoang) då får ni en bild av huvudkaraktären i den här boken, men i den här boken känns inte huvudkaraktären trovärdig. Det skaver lite när jag läser för jag tycker att hon förlöjligas och fördummas istället för att vara en trovärdig karaktär med vissa sociala svårigheter. Det kan vara så att inläsaren gör att det låter som karaktären är mer korkad än hon är skriven, men jag vet inte, det känns sisådär. 

Författaren är däremot duktig på att måla upp bilder av miljöerna, jag kan verkligen leva mig in i och se hur det ser ut och känna stämningarna. Jag kan också riktigt känna om det är rent eller smutsigt vilket är en stor del i boken då det handlar om en hotellstäderska som faktiskt gillar att städa och få det riktigt rent.

Boken har absolut sina intressanta delar och är spännande, där slutet enligt min mening är riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar