söndag 26 mars 2023

Första kvartalets DNF-böcker

Det går trögt med läsandet, vilket innebär att jag MÅSTE avsluta böcker om de inte fångar mig. Annars kommer jag inte läsa någonting alls och jag behöver mina böcker för att känna igen mig själv och må bra. 

Här är de första tre månadernas DNF-böcker 2023

Nettle and Bone, T Kingfisher

Den här boken lät så intressant när jag hörde den beskrivas. Men jag kom inte in i den alls och hade svårt för upplägget med någon som skapade djur av ben. Det var bara att ge upp. 

After years of seeing her sisters suffer at the hands of an abusive prince, Marra—the shy, convent-raised, third-born daughter—has finally realized that no one is coming to their rescue. No one, except for Marra herself. Seeking help from a powerful gravewitch, Marra is offered the tools to kill a prince—if she can complete three impossible tasks. But, as is the way in tales of princes, witches, and daughters, the impossible is only the beginning. On her quest, Marra is joined by the gravewitch, a reluctant fairy godmother, a strapping former knight, and a chicken possessed by a demon. Together, the five of them intend to be the hand that closes around the throat of the prince and frees Marra's family and their kingdom from its tyrannous ruler at last.

Kyssfaktorn, Helen Hoang

Jag tänkte att jag behövde någon lättare läsning och gav mig på kyssfaktorn. Det var ett misstag. Här är det en tjej med aspergers som anställer en kille för att lära henne om kärlek. Det hela kändes obekvämt och fokuserat på sex, så inget för mig.

Det är dags för Stella att stadga sig. Det tycker i alla fall hennes mamma, som är sugen på att få barnbarn. Men man och barn är inte särskilt lockande för en framgångsrik och förmögen kvinna som Stella, som också råkar ha aspergers. Att analysera data är enkelt, men att dejta är knepigt. För att komma över sin brist på dejtingerfarenhet anlitar Stella en manlig eskort som ska lära henne hur man blir en bra flickvän.Michael kämpar med räkningarna för sin mammas tuffa cancerbehandling och tjänar extra pengar en kväll i veckan genom att arbeta som eskort. Han träffar aldrig en kund mer än en gång, men när Stella undrar om han kan bli hennes lärare är han frestad att frångå sina principer.Ju mer tid de tillbringar tillsammans, desto mer faller Michael för den avväpnande och blixtrande intelligenta Stella. Och Stella får lära sig att kärlek inte är någon enkel ekvation.

Doomsday Book, Connie Willis

Här var en bok som lät väldigt spännande. Den handlar om tidsresor som går fel. Den är säkert bra också, jag tror jag hade gillat den om jag hade orkat läsa en ganska långsam och detaljerad bok. Men det orkade jag inte så det  blev till att avsluta denna också. Den var också otroligt lång.

For Kivrin, preparing an on-site study of one of the deadliest eras in humanity's history was as simple as receiving inoculations against the diseases of the fourteenth century and inventing an alibi for a woman traveling alone. For her instructors in the twenty-first century, it meant painstaking calculations and careful monitoring of the rendezvous location where Kivrin would be received.

But a crisis strangely linking past and future strands Kivrin in a bygone age as her fellows try desperately to rescue her. In a time of superstition and fear, Kivrin -- barely of age herself -- finds she has become an unlikely angel of hope during one of history's darkest hours.

Five years in the writing by one of science fiction's most honored authors, Doomsday Book is a storytelling triumph. Connie Willis draws upon her understanding of the universalities of human nature to explore the ageless issues of evil, suffering and the indomitable will of the human spirit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar