torsdag 2 december 2021

Fable, Adrienne Young

Titel
: Fable
Serie: Fable #1
Författare: Adrienne Young
Utgivningsår: 2020
Förlag: Titans Books
Sidor/tid: 337 sidor
Genre: YA, Fantasy
Språk: Engelska


Handling:
Seventeen-year-old Fable is a dredger-a freediver who excavates rare gemstones from the coral reefs that fill The Narrows. For the last four years, she's been trying to get off the island of Jeval, find the father who abandoned her there, and claim her mother's place on his trading crew. But when she finally makes it off the island, she discovers it may have been the safest place for her.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag blev glatt överraskad av den här. Efter att ha provat och ratat en del böcker gav jag mig på detta impulsköp. Boken handlar om tjejen Fable som efter att ha mist sin mor i ett skeppsbrott blir dumpad av sin far på en ö full med råbarkade kriminella som inte drar sig för att utnyttja eller döda en ung flicka. På ett eller annat sätt lyckas hon överleva i den här farliga miljön med målet att ta sig därifrån. Helt klart är detta ett äventyr där livet står på spel och jag hänger med och njuter varje sekund. Eller ja, kanske inte varje, för i slutet smörar det till ordentligt fullständigt i onödan, men det är jag villig att bortse från om inte fokus hamnar på kärlek istället för äventyr i bok två, som jag tack och lov redan har hemma.

Så en snabb karaktärsdriven historia med sjörövare, råbusar och trevande vänskap passade mig alldeles utmärkt just nu och jag är mycket nöjd och lycklig över att få göra denna bok bekantskap. Fable var också trevlig att lära känna och hänga med ett tag. Med tanke på hennes någorlunda tveksamma uppväxtförhållande är hon en riktigt trevlig karaktär om än med rätt mycket skinn på näsan och inte helt genom hederlig. 

Världen är inte så stor än och jag tror inte den blir större än det hav de seglar runt på. Det hintas dock om att det finns mer så om det kommer fler än två böcker finns det ju att byggas på, men än så länge vet jag inte om det helt enkelt tar slut efter andra boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar