torsdag 9 december 2021

Jägarinnan, Kate Quinn

Titel
: Jägarinnan
Serie: -
Författare: Kate Quinn
Utgivningsår: 2019
Förlag: Harper Collins
Sidor/tid: 636 sidor
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Handling:
Sibirien, före kriget: När andra världskriget närmar sig sätter den våghalsiga stridspiloten Nina Markova allt på spel och ansluter till Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente. Men när hon hamnar bakom fiendelinjen, i händerna på den ökända mördaren, kallad Jägarinnan, tvingas hon uppbåda all sin styrka och list för att överleva.

Köln, 1950: Efter krigsslutet lämnar den brittiska krigskorrespondenten Ian Graham journalistiken för att leta upp nazistiska krigsförbrytare. Ett mål kvarstår: Jägarinnan. För att hitta henne söker han upp Nina, det enda vittne som lyckats fly från henne levande.

Boston, 1946: Sjuttonåriga Jordan McBride blir överlycklig när hennes pappa, som varit änkling under en lång tid, äntligen träffar en ny kvinna. Men snart märker hon att den milda tyskan döljer något. Jordan börjar gräva i sin nya styvmors bakgrund och inser snart att hela hennes familj bär på stora hemligheter.

Tre gripande människoöden flätas samman i Kate Quinns nya storslagna verk om kvinnligt mod, oväntad vänskap och familjehemligheter under andra världskriget.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken startade intressant och spännande och trots att det gått trögt med läsningen det senaste blev jag helt fast. Det är tre spår vi får följa som tillslut vävs ihop och alla är är lika fängslande och kul att läsa om och det görs på ett sätt som håller intresset uppe och utan att man blir förvirrad hur det hela hänger ihop.

Boken är lite långsam i mittpartiet och jag kände att den stod och stampade lite för att sedan lägga i en ny växel och sluta på topp. 

Jag gillar att boken är lättläst, har spännande karaktärer och en handling som underhåller men samtidigt har lite substans. Jag lär mig nya saker om historia och googlar på natthäxor för att hitta mer information om dem. Jag vet inte varför, då böckernas handling är ganska olika, men boken påminner mig om Där kräftorna sjunger av Delia Owens. Kanske är det flickorna Kya (där kräftorna sjunger) och Nina (Jägarinnan) som har något gemensamt i att båda haft skitstövlar till pappor och kass uppväxt, men ändå kämpar för överlevnad. Kanske är det något liknande i berättarsättet? Jag vet inte riktigt, men de är riktigt bra båda två.

Bästa boken på ett tag och andra bra boken av Kate Quinn som jag läst i år. Jag behöver kolla upp fler böcker av henne. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar