söndag 25 juli 2021

Fem små grisar, Agatha Christie

Titel
: Fem små grisar
Serie: Hercule Poirot #25
Författare: Agatha Christie
Utgivningsår: 1942
Förlag: Bookmark
Sidor/tid: 268 sidor
Genre: Klassiker, 
Språk: Svenska


Handling:
Den första lilla grisen gick till torget ...

Sexton år efter att Caroline Crale dömts för mordet på sin make, uppsöker deras dotter Carla Lemarchant detektiven Hercule Poirot för att rentvå moderns namn. Hans misstankar faller snart på fem personer och bit för bit rekonstruerar han morddagen utifrån deras vittnesmål. Samtidigt som mörka familjehemligheter kommer upp i dagen, blir kopplingarna till en gammal barnramsa allt tydligare.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
En Agatha Christiebok under semestern är aldrig fel. Denna gången blev det Fem små grisar. Boken var väldigt lättsmält, full av fördomar och Hercule var lika dryg som vanligt. Även om jag inte upplevde boken som en av Christies bästa kändes det som en trevlig läsning ändå. 

Om jag skall gnälla lite blev det en hel del upprepningar av samma tillfälle ur flera olika perspektiv, vilket ibland blev lite segt. Sen var det inte så svårt att lista ut vem som gjort vad som det brukar. En annan tanke jag har är hurvida man verkligen kan komma ihåg så mycket detaljer, som karaktärerna gjorde, av en händelse efter 16 år. 

De skall alltså berätta vad de gjorde under två specifika dagar för 16 år sedan. En del kom ihåg väldigt detaljerat. Visst kan trauman säkert göra att vissa saker sätter sig i minnet. Men är man som jag, som har minne som en guldfisk, så har jag svårt att tro att man kan komma ihåg så exakt vad man gjorde för så länge sedan. Vilket innebar att jag kände att just den biten inte var så trovärdig, även om historien var intressant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar