torsdag 22 juli 2021

Den tyska flickan, Armando Lucas Correa

Titel
: Den tyska flickan
Serie: -
Författare: Armando Lucas Correa 
Utgivningsår: 2016
Förlag: Louise Bäckelins förlag
Sidor/tid: 349 sidor
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Handling:
Unga Hannah Rosenthal levde ett sorglöst liv innan allt förändrades. Men nu, 1939, är Berlins gator draperade med röd-vit-svarta flaggor, hennes familjs ägodelar fraktas bort och de är inte längre välkomna på platser som tidigare känts som hemma. Hannah och hennes bästa vän Leo Martin sluter en pakt: vad framtiden än har i sitt sköte, så ska de möta den tillsammans.

Nytt hopp anländer när familjerna Rosenthal och Martin lyckas få visum till Kuba och avseglar med lyxångaren M/S St. Louis mot Havanna. Men snart börjar det gå illavarslande rykten om Kuba. Från ena dagen till nästa verkar det fartyg som varit deras räddning förvandlas till deras undergång.

Sjuttiofem år senare, i New York, får tolvåriga Anna Rosen ett egendomligt paket från en okänd släkting på Kuba. Anna och hennes mamma beslutar sig för att resa till Havanna för att ta reda på sanningen om familjens mystiska och tragiska förflutna


Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken var jag nära att ge upp om. Jag tyckte den var så seg och svår att komma in i, till en början. Boken hoppade mellan olika karaktärer och olika tidsåldrar på ett sätt som inte funkade för mig. Jag förstod inte hur de hängde ihop eller meningen med boken, men jag tänkte att jag inte fick ge upp innan jag läst 100 sidor åtminstone. Sedan hände det sig att just runt det sidantalet började det bli intressant och jag blev nyfiken och ville ha mer. 

Berättelsen är intressant och jag fick lära mig lite nytt då det handlade en del om Kuba under andra världskriget och framåt. Många tragiska livsöden får man vara med om, men också lite hopp i och med lilla Anna Rosen som får lära sig mer om sin släkt med dess historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar