lördag 10 juli 2021

Animal Farm, George Orwell

Titel
: Animal Farm
Serie: -
Författare: George Orwell 
Utgivningsår: 1945
Förlag: Penguin Books
Sidor/tid: 95 sidor
Genre: klassiker
Språk: Engelska

Handling:
Mr Jones of Manor Farm is so lazy and drunken that one day he forgets to feed his livestock. The ensuing rebellion under the leadership of the pigs Napoleon and Snowball leads to the animals taking over the farm. Vowing to eliminate the terrible inequities of the farmyard, the renamed Animal Farm is organised to benefit all who walk on four legs.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken köpte jag på bokrean för några år sedan, samtidigt köpte jag 1984 av samma författare. Tyvärr läste jag 1984 först och tyckte så illa om den att jag inte trodde jag skulle läsa något mer av författaren. Men jag behöll ändå Animal Farm och nu plockade jag upp den, vilket var tur.

För det här var helt okej. Den var faktiskt både lite rolig och väldigt tänkvärd och diskussionsvänlig. Varför används inte denna regelbundet i samhällsundervisningen? En utmärkt bok att fundera över och diskutera politik och olika sätt att styra. Författaren driver fram väldigt bra poänger och det är ju inte svårt att dra paralleller med boken och med vad som hände åren innan 1945, då boken gavs ut.

Den handlar alltså om djur som med alla rätta intentioner tar över farmen de sliter på och "avsätter" människan som äger dem. För att få ett bättre liv och arbeta för sig själva. Men vad händer sedan med alla goda intentioner och hur funkar propaganda? 

Kort, snabb och intressant läsning som alla borde ha läst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar