tisdag 23 februari 2021

Tisdagstrion - Sport och Friluftsliv

Tisdagstrion från Ugglan och Boken vecka 8 har temat Sport och Friluftsliv. Det blir "friluftsliv" för hela slanten här idag, då jag inte kan komma på en enda bok med sportanknytning, som jag har läst.

Bergens stjärnor av Jojo Moyes I den här boken lever de kanske inte friluftsliv, men ett gäng kvinnor ger sig upp på hästryggen ut i obygden, så att de som bor där ute skall få tillgång till böcker från biblioteket. Det ser man inte alltid på med blida ögon i en tid då kvinnorna skall stå hemma vid spisen och föda barn. En riktigt bra och intressant bok, lite svårstartad, men när den väl kom igång var det en underbar bok.


Hungerspelen, Suzanne Collins Ni har väl läst Hungerspelen? Här tvingas Katniss ut i vildmarken för att överleva friluftsliv med en twist. Utan något annat än kläderna på kroppen skall hon överleva i skogen, där dessutom ett gäng mördarlystna ungdomar är utsläppta tillsammans med henne. Brutal men så läsvärd bok. En favorit!


Bilbo, J. R. R. Tolkien Historien om Bilbo när han ger sig iväg på äventyr, kanske inte är lika känd som Sagan om Ringen-böckerna, men nästan. I den här boken får man följa med Bilbo på en lång resa tillsammans med ett gäng dvärgar. Det blir ett friluftsliv utan dess like, med mycket vandring, lägereldar och sovande på många olika platser i naturen. De får dessutom uppleva mycket av naturens under och farligheter under vägen. Tyvärr verkar inte boken finnas att köpa på svenska, men närmsta bibliotek borde ha den.


22 kommentarer:

  1. Hungerspelen är de enda jag läst. Tolkien försökte jag med men de böckerna funkade inte för mig.Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tolkiens böcker är lite speciella. Man får ge dem tid och inte tro att de är snabba i handlingen.

      Radera
  2. När de skulle resa förr i världen fick de flesta gå förstås eftersom de inte hade någon häst och heller ingen vagn. Bilbo har jag läst med behållning. Tycker om Tolkiens böcker.

    SvaraRadera
  3. Har valt bort Hunger-serien, tror att den är jag kanske för gammal för???? Men Jojo M brukar jag gilla, den här har jag dock inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva Hungerspelen. Mor min är pensionär och uppskattade dem mycket :)

      Radera
  4. Jag har fortfarande inte läst Tolkien. Det tror jag är en brist.

    SvaraRadera
  5. Första vill jag läsa, de andra två har jag läst :)

    SvaraRadera
  6. Hungerspelen har jag ju läst och det kan man väl verkligen kalla för friluftsliv, med en twist. Bilbo, som boken hette på den tiden jag läste den, tyckte jag faktiskt mer om än Sagan om ringen.

    SvaraRadera
  7. har inte läst någon av dina tre. men Moyes hade jag tänkt läsa. Hungerspelen känner jag mig inte lockad av. Sagan om ringen har jag försökt läsa, men det gick inte bra. The Hobbit har jag inte ens försökt med

    SvaraRadera
  8. Bergens stjärnor är den enda jag inte läst, men den står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  9. Bilbo älskade jag att läsa och Bergens stjärnor har jag nyss köpt. Blev ännu mer pepp på att läsa den nu!

    SvaraRadera
  10. Bergens stjärnor låter intressant! Jag känner igen framsidan på boken, men har nog aldrig förstått vad den faktiskt handlade om. Blir nyfiken!

    SvaraRadera
  11. Har läst Bilbo, borde ge Hungerspelen en andra chans, vet inte vad det var som gjorde att jag slutade läsa den? Borde ju vara en sån bok jag gillar. Konstigt.

    SvaraRadera