torsdag 18 februari 2021

Min mörka Vanessa, Kate Elizabeth Russell

Titel
: Min mörka Vanessa
Serie: -
Författare: Kate Elizabeth Russell
Utgivningsår: 2020
Förlag: Bonnier Audio Ljudbok
Sidor/tid: 15 timmar 25 minuter
Genre: Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Angela Kovács

Handling:
”När Strane och jag träffades var jag femton och han fyrtiotvå.”

Vanessa är en kvinna i trettioårsåldern som lever ett lagom framgångsrikt liv. En dag läser hon i tidningen om en lärare som har förgripit sig på sina elever. En av flickorna har trätt fram och berättat om sina upplevelser. Artikeln leder till fler reportage om läraren Jacob Strane och tidningarna antyder att det finns många fler unga kvinnor som har utsatts. Vanessa följer bevakningen med hjärtat i halsgropen. Hon stalkar den unga kvinna som satte igång drevet mot läraren, följer hennes rörelser på sociala medier. Samtidigt får Vanessa sms från Jacob som undrar hur hon mår.

"Min mörka Vanessa" är en svart och djupt berörande roman som skildrar hur Vanessa i vuxen ålder tvingas minnas sin skoltid och relationen med sin lärare Jacob Strane. Det är en mörk och plågsam läsning, omöjlig att värja sig för.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken har jag bävat för, med tanke på ämnet. Pedofili, manligt maktutövande och manipulation är ju inga uppbyggande teman. Men det finns en booktuber, som jag följer, som älskade denna och anser att boken tar upp ett svårt ämne på ett bra sätt och ger en nyanserad tolkning av tjejens/kvinnans perspektiv. 

Men pedofili är ett mörkt ämne att läsa om. Vad gör man om man mår fysiskt illa när man lyssnar på en bok? Skall man hoppas på att det blir bättre eller skall man lägga ner?

Den här boken var riktigt svår att komma igenom, jag funderade många gånger på om det inte borde vara bättre att bara lägga ifrån sig den och inte fortsätta. Vissa situationer är väldigt grafiskt beskrivna och jag vill inte veta. Men om jag hade slutat mitt i allt det hemska, är det de bilderna som hade satt sig i minnet och sinnet. Jag behövde få någon form av avslut. Så med tempot uppskruvat, nästan på max, tog jag mig igenom boken och fick det avslut jag behövde för att gå vidare. 

Jag är så kluven, för dels tycker jag att det är viktigt att ta upp ämnet och se det som kan hända med en flickas psyke i liknande situationer, men å andra sidan känner jag att den här boken gick över gränsen för mig så många gånger. Jag vill inte läsa om hur en vuxen man har sex med ett barn. Jag säger det igen... Jag vill INTE  läsa om hur en vuxen man har sex med ett barn. Jag kommer hålla mig långt borta från böcker som behandlar liknande ämnen hädanefter. Jag mår för dåligt av det. Jag kan inte hantera det.

Nu vill jag lämna denna boken bakom mig och lova mig själv att avsluta böcker så fort jag känner att det lutar åt något som går över mina gränser. Jag kan inte recensera boken på något annat sätt då jag bara kan komma ihåg avsmaken av det som händer i den och dessutom veta att även om detta är en fiktiv bok, så händer liknande saker runt om i världen hela tiden i någon form. Jag saknar ord...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar