fredag 9 november 2018

Trollvinter, Tove Jansson

Titel: Trollvinter
Originaltitel: Trollvinter
Serie: Mumin #6
Författare: Tove Jansson
Utgivningsår: 1957
Förlag: Rabén&Sjögren
Sidor/tid: 128 sidor
Genre: Barn och ungdom, äventyr, fantasy
Språk: Svenska


Handling:
Det är vinter i Mumindalen. Hela muminfamiljen har gått i ide för att sova tills våren kommer igen, precis som alla mumintroll har gjort i eviga tider. Men plötsligt händer något oväntat - Mumintrollet vaknar upp och kan inte somna om. Han är det första troll som någonsin har fått uppleva den främmande, iskalla värld som kallas vinter.

Mina tankar:
Kan det här vara favoriten bland Muminböckerna? Det är ju inte helt omöjligt. Jag älskar tonen i boken. Den känns lugnare, vintrigare och Mumin är lite ensam. (Dessutom älskar jag min Muminmugg vars bild kommer härifrån.) Vissa meningar i boken fastnar i hjärnan vara för att de är vackra. 

Sedan har jag hittat en ny figur att fastna för och det är den lilla ekorren som är så glömsk. Han som går och mumlar "en madrass" med jämna mellanrum för att inte glömma vad han håller på med. Naturligtvis har vi ju Mumin och Lilla My också, som tar sig an sin första vinter med två helt olika attityder, åh vad jag älskar dem. Lilla My kan verkligen ändra min inställning till livet, vilken inspirationskälla.

Trollvinter är en stämningsfull härlig vinterbok, där Mumin får uppleva vintern för första gången.

Betyg: 5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar