söndag 25 november 2018

Mantor av Karolina Bjällerstedt Mickos


Titel: Mantor
Originaltitel: 
Serie: Till Esperani #1
Författare: Karolina Bjällerstedt Mickos
Utgivningsår: 2018 (1998?)
Förlag: Fafner Förlag
Sidor/tid: 332 sidor
Genre: Fantasy, ungdom
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack!


Handling:
Vem är Esperani som alla på teatern Fågelgården pratar om? Och vilka är fritänkarna, vars torn bränns ned varje år på Vårfestens afton?

Mantor är en ung adelsman som flyr från ett krig som hans land utkämpat i generationer. Han byter identitet och blir flöjtist på en teater i det fjärran Pyros, ett kulturellt och religiöst centrum där teaterkonst och gudsdyrkan är intimt sammanflätade.

Mantor har kommit undan kriget, men i Pyros lurar andra faror. Templet och Högsta prästinnan håller staden i ett järngrepp, och många av invånarna är beredda att göra vad som helst för att upprätthålla religionens makt.

Mina tankar:
Det här är första boken i en trilogi, en fantasy av en svensk författare som nu ges ut på nytt. 

Det tar ett tag att komma in i boken, att förstå vart boken är på väg, men när jag får koll på berättelsen blir det intressant och lite spännade. Vad hände egentligen med Esperani? Hemligheter börjar nystas i samtidigt som Mantor hamnat på ett nytt ställe med nya regler och nytt sätt att se på världen. Stadens politiska/religiösa styre är helt galet och det är när det börjar ifrågasättas som historien når sin höjdpunkt. Det känns som den här boken har lite mer att erbjuda än bara underhållning, en del samhällskritik går att minska fram när man tänker på det.

Jag har lite problem med tidsperspektivet i början av den här boken. Det låter som om vissa saker har tagit tid, men jag som läsare tycker det bara gått någon dag. Den börjar med att beskriva kärlek som uppstår och som jag uppfattar det, var det bara någon kväll sen de sågs första gången. Sen talas det om vänskap och jag känner att de just träffats. Huvudkaraktären Mantor är naiv och dras med i det mesta och det tar ett tag för honom att ifrågasätta vad som händer och sägs, medans jag som läsare blir på min vakt ganska snart. 

För mig är historien lite underutvecklad. Det jag gillar med fantasy är att få lära känna en helt ny värld och nya karaktärer på djupet. 
Jag hade velat ha mer av karaktärer och världsbygge, så jag hade kunnat få en närmare kontakt till det som händer, som det är nu är jag bara en observatör utifrån.

Men det blir ändå en helt okej upplevelse med galen trosutövning, manipulation och hemlighetsmakerier och så mycket mer.

Mantor är en snabbläst svensk fantasy där hemligheter nystas upp och en ensam man får lära sig att ifrågasätta det han tror på.

Betyg: 3/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar