fredag 11 maj 2018

The Mother - Daughter book club, Heather Vogel Frederick

Titel: The Mother-Daughter book club
Originaltitel: The Mother-Daughter book club
Serie: The Mother-Daughter book club #1
Författare: Heather Vogel Frederick
Utgivningsår: 2007
Förlag: Ideal Audiobooks
Sidor/tid: 6 timmar 16 minuter
Genre: 9-12 år, nutid
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Various Narrators

Handling:
Even if Megan would rather be at the mall, Cassidy is late for hockey practice, Emma's already read every book in existence, and Jess is missing her mother too much to care, the new book club is scheduled to meet every month.

But what begins as a mom-imposed ritual of reading Little Women soon helps four unlikely friends navigate the drama of middle school. From stolen journals, to secret crushes, to a fashion-fiasco first dance, the girls are up to their Wellie boots in drama. They can't help but wonder: What would Jo March do? (Adlibris)

Mina tankar:
Det roliga och det som lockade med den här serien är att karaktärerna är i en bokklubb som diskuterar klassiker. Vilket blir lite som att få två böcker i en, det var också de bitar jag gillade bäst. När de diskuterade eller refererade till boken de höll på med. De andra bitarna, när det handlar om karaktärernas liv i övrigt, nja, inte så intressant. Det är lite gulligt och så, men jag har svårt med de amerikanska värderingarna som återspeglas här. T.ex. att man värderas efter hur man bor eller vad för kläder man har, yrken och karriär, eller hur lång historia man har på stället. 

Jag måste också erkänna att jag hade lite svårt att särskilja de olika karaktärernas röster. Olika kapitel har nämligen olika berättare och det kunde gå en stund innan jag uppfattade vem det var som såg det som skedde. Det är möjligt att just den biten blir lite tydligare i boken. Ändå tror jag att de olika karaktärer hade olika inläsare... Ändå blev jag förvirrad... Kan ju också bero på mig, den möjligheten finns ju.

Dessutom är jag inte sugen på att läsa Unga kvinnor av Louisa May Alcott som bokklubben går igenom i denna boken. Trots att jag får mer information både om Unga kvinnor och dess författare blir jag inte mer nyfiken på boken nu. I nästa bok i serien skall de läsa om Anne på Grönkulla, som är en favorit hos mig, så kanske jag ger serien en chans till.

The Mother - Daughter book club var inte riktigt så bra som jag hoppats, men den hade sina smågulliga bitar och var rätt snabb och enkel att komma igenom. 

Betyg: 3/5



Går att köpa på cdon.com (e-bok), Adlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Den här har jag hört jättemycket om på What should I read next-podcast som jag lyssnar på! Verkar vara väldigt populär i USA. Och enligt min åsikt missar du inget om du inte läser Unga kvinnor :p. Jag fastnade inte alls för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att den är populär i USA, den kändes väldigt amerikansk.

      Radera