torsdag 31 maj 2018

Sommarboken, Tove Jansson

Titel: Sommarboken
Originaltitel: Sommarboken
Serie: -
Författare: Tove Jansson
Utgivningsår: 1972
Förlag: Sony Music
Sidor/tid: 4 timmar 30 minuter
Genre: ?
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Tove Jansson

Handling:
Sommarboken handlar om tre människor som bor på en vacker ö i skärgården: Sophia, hennes pappa och farmor. Det är mest av allt en berättelse om vänskapen mellan en mycket gammal kvinna och en mycket ung flicka. Deras vänskap över generationsgränserna är lika stark och intensiv som en sommar i skärgården kan vara efterlängtad.

Mina tankar:
Jag lyssnade på denna med Tove Jansson som inläsare och kan inte tänka mig ett annat sätt att ta sig an den här boken. Egentligen tycker jag inte att det är så mycket handling i boken, men jag fascineras ändå av boken och kan inte sluta lyssna. Den är så charmig på ett lungt, torrt och melankoliskt vis. Förhållandet mellan Sofia och hennes farmor på en ö i skärgården blir på något sätt intressant, fast det inte händer så mycket. Delvis är berättelsen humoristisk, om det är medvetet eller omedvetet är inte lätt att veta. 

Det blir mer Tove Jansson framöver, helt klart. 

Sommarboken är tystlåtet, vackert berättad och man får en härlig sommarkänsla om än på ett melankoliskt vis.

Betyg: 4,5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar