tisdag 10 april 2018

Smaragdgrön, Kerstin Gier

Titel: Smaragdgrön
Originaltitel: Smaragdgrun
Serie: Ädelstens-triologin #3
Författare: Kerstin Gier
Utgivningsår: 2010 (2013)
Förlag:  Bonnier Carlsen
Sidor/tid: 474 sidor
Genre: Urban fantasy, tidsresor, ungdom
Språk: Svenska


Handling:
I denna avslutande del av Ädelstens-trilogin ställs Gwendolyn inför en mängd svåra frågor. Vilka är hennes föräldrar? Kommer hon att dö om ordenssällskapet kring Greven av Saint Germain når sitt mål? Kan kärleken övervinna allt? Till och med läka ett krossat hjärta?

Spänningen stegras, intrigens trådar möts och blir till en vacker väv. Allt som verkat mystiskt i de två tidigare delarna får nu sin förklaring, men blir slutet verkligen gott?
Gideon säger att han fortfarande tycker om Gwendolyn, men frågar istället om de kunde vara vänner! Inte precis den utveckling Gwendolyn hoppats på. Varför beter han sig så obegripligt, ena stunden förälskat och ömsint, andra kylig och som förbytt. Det hemliga ordenssällskap som arbetat i århundraden för att sluta cirkeln kring kronografen har mycket mäktiga vänner och hemliga motiv. Deras grundare greven av Saint Germain, som levde på 1700-talet, kan fortfarande påverka Gideons och Gwendolyns kärlek.

Mina tankar:
Det här är tredje och sista boken i Ädelstens-triologin. Innan bör man ha läst Rubinröd och Safirblå. Den svenska utgåvan är så snygg, synd att den inte säljs mera. Vill man läsa den på svenska får man gå till biblioteket. Det här är inläsning av serien för mig och jag blev förvånad över hur mycket jag faktiskt glömt.

På olika sammanfattningar av de här böckerna fokuseras mycket på kärlekshistorien mellan Gwendolyn och Gideon, de två tidsresor är Erna som står i centrum. Men jag tycker inte att fokuset ligger där. Visst är det kul att läsa om hur de förälskar sig och missförstår varandra, blir sams, pussas och så, men det som är ännu mer intressant och spännande att läsa om Grevens makt och manipulation generation efter generation. Greven är han som är hjälte, alternativt busen i historien. Det är också spännande att se hur de olika tidstrådarna spinns ihop och slår kullerbytta på hjärnan. Gier har gjort det så bra och jag kan inte annat än undra hur hon lyckades med det utan att lägga fälleben på sig själv, i sitt skrivande.

Hon berättar också på ett sådant sätt att man inte vet vilka man kan lita på. Visst finns det både väldigt otrevliga och väldigt sympatiska figurer som dyker upp, men man kan aldrig riktigt vara säker på var de står. 

Det enda jag kan klaga på är att avslutet är lite för snabbt, jag hade velat ha mer. Det kunde utvecklats mer och knutits ihop lite till.

Smaragdgrön är en snabb och kul läsning med konspirationer, vänner, kärlek och tidshopp. Hela serien ligger mig varmt om hjärtat.


Betyg: 4,5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar