måndag 16 april 2018

Bortom Portalen 2

Titel: Bortom Portalen 2 - en novellantologi från FANTASTIKPORTALEN
Originaltitel: Bortom Portalen 2 - en novellantologi från FANTASTIKPORTALEN
Serie: -
Författare: antologi
Utgivningsår: 2018
Förlag: Fafner förlag
Sidor/tid: 199 sidor
Genre: Fantasy, Science Fiction, Skräck
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack!


Handling:
Mystisk örtmagi, interdimensionella brottsutredare, religiösa cyborger och isögda helveteshundar. Fantastikportalen presenterar stolt sin andra antologi med tio noveller från några av Sverige vassaste fantastikförfattare:

KRAFTTIDER - Jenny Green
REVAN - Anna Jakobsson Lund
DEN ANDRES VAL - Christian Gripenvik
LEVANDE DÖD - Gabriella P. Kjeilen
PORTEN - KG Johansson
THE HANG MAN - Hans Olsson
FAMILJEGREJEN - Camilla Olsson
ATTENTAT MOT KREOMEN - Eva Holmquist
JAZZTIMMEN - Lupina och Didrik Ojala
DÖDENS ÄNGEL - Oskar Källner

Mina tankar:
Det är inte jätteofta jag läser noveller, men det händer. Ibland kan det vara skönt att läsa något som inte är så långt, men ändå ger en en läskick. När jag fick förfrågan om jag ville ha ett recensionsexemplar av denna bok med fantasy, sci-fi och skräcknoveller, måste jag erkänna att den lockade på en gång. Några av författarnamnen kände jag igen, några var helt nya för mig. Men så fort jag fick hem den började jag läsa.

Här serverades det en blandning av naturkrafter, militära experiment, tentakler, spännande världar eller bara Sverige i ny tappning. Någon novell fick håret att resa sig i nacken på mig, bokstavligt. En annan gjorde så att obehaget kröp längs kroppen och ytterligare någon annan kändes som ett riktigt bra diskussionsunderlag om moral och etik. Många fastnade jag i och ville ha mer. 

Det var en fantastisk blandning i de olika genren och ingen var den andra lik. Jag tänker inte säga så mycket om var och en, men vill ändå lyfta fram min favorit som var KRAFTTIDER av Jenny Green. Språket, stämningen var fantastiskt och jag kan mycket väl förstå att denna vunnit  fantastikportalens novelltävling. 

Bortom Portalen 2 var kort och gott en bra samling spännande noveller. Vissa tyckte jag mer om, andra lite mindre, men blandningen är härlig och jag undrar om inte boken är väl värd en omläsning så småningom. 

Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

1 kommentar: