måndag 5 mars 2018

Mordet på Orientexpressen, Agatha Christie

Titel: Morden på Orientexpressen
Originaltitel: Murder on the Orient Express
Serie: Hercule Poirot #10
Författare: Agatha Christie
Utgivningsår: 1934
Förlag: Bookmark förlag
Sidor/tid: 7 timmar 34 minuter
Genre: Mordet klassiker, kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Katarina Ewerlöf

Handling:
I en av litteraturhistoriens mest klassiska deckare reser en spektakulär skara tillsammans på den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais. För en av tågets passagerare ska resan bli den sista. När tåget fastnar i en snöstorm i bergen på Balkan uppdagas ett bestialiskt mord. Ombord i den luxuösa förstaklassvagnen finns lika många misstänkta som resenärer men också Hercule Poirot.

Mina tankar:
Det här är en av böckerna från bokrean 2018 och är en av de vackra utgåvorna från Bookmark förlag av Agatha Christies böcker. Dessutom är det hennes tionde bok om Hercule Poirot och den som nyligen spelats in som film med Kenneth Branagh. Jag tror att jag kan ha läst denna bok under en Agatha Christie-fas i min ungdom men jag kom inte ihåg någonting av handlingen, så nu när jag läste den kändes det som att läsa den för första gången. Jag har varvat läsningen mellan ljudbok från Storytel och mitt fysiska exemplar.

Agatha Christie är fantastisk på att skriva om intressanta karaktärer och spännande mord. Men jag måste säga att hon är full av fördomar om hur olika sorters människor är. De baserar till och med en mordutredning på att Engelsmän är så, kvinnor är sådana och italienare har ett sånt temperament. Sen i slutändan spelar det ingen roll då Poirot kommer fram till lösningen, men det får mig att höja på ögonbrynen när jag hör hur de resonerar. 

Karaktärerna är i det här fallet spännande, men som alltid i hennes böcker undrar man vad är sant och vad är bara en fasad som målas upp. Dock är Hercule Poirot en betydligt trevligare filur i boken än i de serier jag sett med honom. Han är inte riktigt lika stor översittare som jag trodde. Miljön är ju spännande i det här fallet med. Ett tåg som fastnar i snön mitt ute i ödemarken. Mördaren har ju ingenstans att ta vägen och alla är misstänkta. Lite klaostrofobisk känsla är det över hela situationen. 

Mordet på Orientexpressen är en klassisk mordhistoria på Agatha Christievis. Jag gillar hennes lågmälda långsamma men ändå spännande kriminalhistorier och Mordet på Orientexpressen gör mig inte besviken. 


Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Hennes böcker är verkligen bra :) Av de jag läst hittills tror jag Och så var de bara en är min favorit!

    SvaraRadera
  2. Jag kommer också ihåg den som favorit. Dags att läsa om snart!

    SvaraRadera