torsdag 29 mars 2018

Änglar och Demoner, Dan Brown

Titel: Änglar och Demoner
Originaltitel: Angels & Demons
Serie: Robert Langdon #1
Författare: Dan Brown
Utgivningsår: 2000
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 21 timmar 25 minuter
Genre: Spänning, äventyr, thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Johan Rabaeus

Handling:
Robert Langdon, Harvard-professor i religiös symbolik, kallas till en schweizisk forskarinrättning för att analysera en mystisk symbol - ett brännmärke i bröstet på en mördad fysiker. Genast inser Langdon att detta är ett ofattbart bevis: ett forntida brödraskap har återuppstått, känt under namnet Illuminati, och betecknat som den mäktigaste underjordiska organisationen som existerat. Deras huvudfiende har genom århundradena varit en och densamma: den katolska kyrkan.
De värsta farhågorna besannas när Vatikanens heliga konklav strax därpå samlas för att utse en ny påve. Illuminati meddelar nämligen att man placerat en tidsinställd bomb med aldrig förr skådad sprängkraft i Vatikanstatens hjärta. Robert Langdon flygs in till Rom och tillsammans med den säreget vackra och intelligenta Vittoria Vetra blir han huvudperson i Vatikanens desperata räddningsaktion. En vanvettig jakt via ett fyrahundraårigt spår, bildat av symboler som slingrar sig fram genom Rom, väntar.
Spåret leder dem ned till förseglade kryptor, in i livsfarliga katakomber och övergivna katedraler.
Förhoppningsvis ända fram till den hemlighållna plats som bär på Vatikanens kvarvarande möjlighet till överlevnad.

Mina tankar:
Efter att helt nyligen sett filmerna om Robert Langdon blev jag lite sugen på att lyssna någon av böckerna bakom filmerna. När jag så började lyssna på denna första bok i serien, är mina intryck lite präglade av filmen. Jag gillar filmen till den här boken, men jag måste säga att återigen ger boken så mycket mer.

Komplettera, konspirationer, spänning och motsättningar avlöser varandra i rask takt genom hela lyssningen. Men det tar på inget sätt bort karaktärerna eller deras plats från handlingen. Jag struntar faktiskt i om "faktan" stämmer eller inte, utan njuter av ett spännande äventyr som i vilken fantasy som helt. Brown har byggt en helt fantastisk berättelse och det hela känns trovärdigt, vilket betyder att han lagt grunden väl. Sen att det är rätt extremt alltihop, det är ju sånt jag gillar. När det inte är riktigt verkligt, men känns verkligt.

Hur som helst. Boken var väldigt spännande och svår att pausa från. Robert Langdon är en kul, nördig huvudkaraktär som är lätt att tycka om. Boven i dramat känns lite baserad på fördomar och jag är glad att de ändrade på det i filmen, själva mördaren alltså, inte hjärnan bakom morden. Men han gjorde definitivt sitt för att göra det hemska hemskare. 

Änglar och Demoner är fylld av spännande motsättningar och action, där det tillslut inte är så tydligt vad som är rätt och fel. Genomtänkta karaktärer och handling gör det till en underhållande läsning.

Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Det här är min favorit av Brown! Vet inte hur många gånger jag har lyssnat på den :).

    SvaraRadera