söndag 4 september 2016

Ice like Fire, Sara Raasch

Titel: Ice like Fire
Originaltitel: Ice like Fire
Författare: Sara Raasch
Utgivningsår: 2015
Förlag: Harper Collins
Sidor/tid: 12 timmar 48 min
Genre: Fantasy,YA
Språk: Engelska







Lyssnat på Storytel

Handling i korthet:
Tre månader efter att Vinterns folk blivit befriade från Vårens fångläger, kämpar Meira med sitt nya ansvar att få sitt folk att känna sig säkra. Men skulden till Cordells kung tvingar dem att gräva djupt i sina gruvorna efter skatter. Vad de till slut finner är mer dyrbart och troligtvis farligare än vad någon är villig att medge. Theron ser detta som en möjlighet som måste användas. Meira är rädd för att det skall öppna vägen till en större ondska än de någonsin skådat. Mather hittar sina egna metoder för att skapa trygghet åt Vinter.


Mina tankar:
Det här är andra boken i Sara Raasch fantasytriologi. Snow like Ashes (2014) är första boken, som är hur bra som helst. Frost like Night är sista boken och skall komma ut i september 2016. Jag är fortfarande helt betagen i den här serien och tycker minst lika mycket om denna andra bok som första. Men det är några saker som är lite jobbigt att ta till sig och det är hur de karaktärerna jag älskade i förra boken, utvecklas åt helt olika håll. Jag säger inte att det är helt negativt, men, vad jag irriterar mig på dem emellanåt. Meira är inte alls samma kaxiga, "jag kan"-tjej. Mather blir jättekonstig, surar och är förvirrad och stöder inte alls sin bästa vän som han växt upp med. Theron är nästan för positiv och blåögd och man undrar vad i all värden som har hänt.

Kärlekstriangeln som kändes okej i första boken, blir katastrofal i den här. Den skapar ingen kemi utan bara irritation. Tempot i boken är överlag lite segare och det handlar nu mer om politik än om ren action. Men å andra sidan får vi veta mer om världen och se vad de olika länderna står för, då Meira måste resa runt för att försöka skaffa sig allierade och leta nycklar. Bland annat får vi se hur det är i det dekadenta landet sommar, med sina vinodlingar, bordeller och slavar. Det blir rätt många nya figurer vi får träffa överallt och det är lite svårt att komma ihåg vem som är vem i vilket land.

En del vändningar kommer som jag inte riktigt räknat med, men de är inte heller lika bra som i första boken. Även om jag gillar denna är allting mycket bättre i första. Till och med skurken var mycket ondare och mer distinkt.

På det jag beskriver kan man ju tro att jag inte alls är särskilt förtjust, men det är jag. Boken är verkligen jättebra, men det når inte upp till nivån på "Snow like Ashes", vilket ju inte är helt ovanligt när det gäller uppföljare. Men jag ser med spänning fram emot att få ge mig på sista boken, då jag tror att den kan riktigt riktigt bra.


Rekommenderas till:
Gillar man tex Sarah J Maas böcker "Glastronen" "A Court of Thorns and Roses" eller "Askfödd" av Sabaa Tahir, (ungdomsfantasy) är denna serie väl värd att läsa.

Omläsning Jan -19: Jag tycker inte alls denna är lika bra längre. Max 3/5 i betyg. Jag tycker den är seg och karaktärerna beter sig konstigt och jag är ganska ointresserad. Precis som med första boken kommer jag knappt ihåg något från första gången jag läste och det känns trögt att ta tag i sista boken som jag inte läst än.

Betyg: 4,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar