tisdag 23 augusti 2016

The Death Code, Lindsay Cummings

Titel: The Death Code
Originaltitel: The Death Code
Författare: Lindsay Cummings
Utgivningsår: 2015
Förlag: Harper Collins
Sidor/tid: 10 h 5 min
Genre: Dystopi, Ya
Språk: Engelska









Lyssnat på Storytel

Handling i korthet:
Meadow är fast beslutsam att hitta sin familj och kämpa till sista blodsdroppen för dem. Zephyr är besluten att hjälpa henne, men också att bevara hemligheten om att The Murder Complex är kopplat till Meadow.

Mina tankar:
Detta är fortsättningen på The Murder Complex, En dystopisk värld där sjukdomar och åldrande är utrotat och jorden håller på att överbefolkas, om det inte hade varit för allt våld och brutala mord som begås. The Death Code startar upp några veckor efter att första boken slutat. Och vi ser världen genom både Meadow och Zephyres ögon.

Boken var faktiskt lite bättre än första, vi fick mer världsbyggandet, mer bakgrund och lära känna karaktärerna lite djupare. Men Cummings tar fortfarande i lite för mycket när det gäller våld och mord utan att det är välgrundat. Världen är brutal, karaktärerna är brutala, själva science fiction delen i boken är svårbegriplig, så ja, för mig är det ingen höjdarläsning.

Men det är lite spännande och jag vill ha reda på vad som händer, så jag fortsätter lyssna lite slött ändå. Det händer saker precis hela tiden, så det är inte på något sätt långtråkigt. Det är snarare så att det är svårt att hänga med i svängarna. Ibland får jag lite Hungerspelenkänsla (Suzanne Collins) och ibland Mazerunnerkänsla (James Dashner) Det är alla kända dystopier i ett, med lite extra grädde på toppen.

Eftersom jag bara slölyssnat och inte kunnat engagera mig djupare i historien, kommer jag knappt ihåg detaljerna, utan så fort boken är slut försvinner den bort från mitt medvetande och är svår att återkalla.

Rekommenderas till:
Hmmm... Sugen på att läsa om en värld full av mord? Japp, då har du hittat rätt.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.com (som e-bok), Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar