torsdag 25 februari 2016

A Court of Thorns and Roses, Sarah J. Maas





Titel: A Court of Thorns and Roses
Originaltitel: A Court of Thorns and Roses
Författare: Sarah J. Maas
Utgivningsår: 2015
Förlag: Bloomsbury
Sidor: 419
Genre: Fantasy, NA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Feyre tar hand om sin pappa och sina systrar genom att jaga för att få mat. En dag råkar hon döda något eller någon som får stora konsekvenser för henne. Hon måste följa med till Feernas land, vilka hon har blivit varnad för i hela sitt liv. Hon skall bo hos Tamlin en av de mäktigaste i deras kungarike. Men allt står inte rätt till i Feernas land och Feyre dras in i deras politiska spel.

Mina tankar:
Boken är ett återberättade av "Skönheten och Odjuret" och jag tycker det är ganska snyggt gjort. Sarah J Maas är duktig på att skriva spännande och fängslande historier, så även denna. När jag läser upplever jag att historien är uppdelad i två sektioner. Den första börja fokuserar på livet i vårens kungadöme och den senare delen under berget. Jag hade nog kunnat tänka mig att ha dem i två böcker och fördjupa dessa delar lite för att lära känna karaktärer och problematik bättre. Jag hade nämligen en del problem med både Feyre och Tamlin, jag kunde inte riktigt fastna för dem som karaktärer. Däremot tyckte jag att två bikaraktärer Lucien och Rhysand var lite spännande.

Handlingen börjar med att berätta vem Feyres är och hennes bakgrund som rik, men omständigheter har gjort att de nu lever i fattigdom. Feyre är den som tar hand om sin pappa och sina systrar tex genom att gå ut och jaga för att skaffa mat till resten av familjen. Skogen gränsar till Feernas rike och dessa vill man som människa inte ha med att göra och de beskrivs som onda varelser. Fördomar gentemot "de andra" flödar på båda sidor av gränsen och mycket handlar om att komma över dessa.

Jag hade nog förväntat mig lite mer av den här boken då alla prisar den och Sarah J Maas Throne of glas (glastronen som kommer på svenska i vår) är riktigt fängslande. Men vissa delar av boken tycker jag är lite tråkiga faktiskt. Jag har liksom läst det förr. Vacker flicka möter ybersnygg pojke är lite sur och grinig, men faller sen pladask och gör allt för honom och det kan vara väldigt underhållande emellanåt, men här fanns inte riktigt kemin mellan dem, tyvärr. Jag var kanske inte riktigt på rätt humör för att läsa den helt enkelt.

Det var underhållande läsning, men jag är tyvärr lite besviken... Trots det kommer jag definitivt läsa nästa bok.

Uppdatering 2018: Nu kommer boken på svenska (Hurra!!!) Även om första boken kanske inte satt som en smäck, är detta en av mina favoriter ur, bok två är bara mmmm... Tre är inte heller så illa. Läs!!!

Rekommenderas till:
Sarah J Maasfan borde absolut läsa denna.

Betyg: 3,5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com På svenska: Adlibris och Bokus
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar