lördag 26 december 2015

An Ember in the Ashes, (askfödd) Sabaa Tahir



Titel: An Ember in the Ashes (askfödd på svenska)
Originaltitel: An Ember in the Ashes
Författare: Sabaa Tahir
Utgivningsår: 2015
Förlag: Harper Collins
Sidor: 448
Genre: Fantasy, YA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Laia är den fattiga flickan bland ett förtryckt folk som har förlorat allt. Allt hon har kvar är sin bror som är tillfångatagen av de som styr. Hon vet att han kommer torteras och dö i fångenskapen om hon inte försöker göra något åt det.
Elias tillhör eliten i landet, dels via släktband, dels via sin skolning på "Blackcliff academy" till en form av elitsoldat, The Masks.
Laia och Elias är teoretiskt sett varandras fiender, men deras vägar och öden korsas.

Mina tankar:
Den här boken köpte jag bok bokmässan av en äldre herre som rekomenderade den varmt. Många verkar tycka att boken är riktigt bra, så jag hade ganska höga förväntningar på den, vilket inte alltid är så bra. Jag hade ganska svårt att ta till mig den i början och det dröjde innan jag kände mig engagerad i historien. Men någonstans mitt i boken hände något och jag kunde förstå varför alla tycker den är så bra.

Handlingen utspelar sig i ett land där vissa människor anser sig bättre än andra och förtryck och främlingsfientlighet är vardag. Människor är otroligt grymma och det är mycket våld och kränkningar. Vart går gränsen för vad man kan göra för sitt land, är en handling okej så länge det är en order från någon med makt?

Jag måste bara kommentera "the Commandant", hon gör mig riktigt arg. En fruktansvärd ledare utan empati och medkänsla som utan att blinka torterar barn till döds, tillåter våldtäkter, straffar vem hon vill på sjukaste sätt. Denna karaktär får mig att må riktigt dåligt och är en stor anledning till att jag inte kommer låta min dotter läsa boken ifråga på många år. (Hon är 10 år)

Ett tema i boken är kampen för frihet, både för Laia och Elias. Laia hjälper motståndsrörelsen i utbyte mot att de skall rädda hennes bror ur fängelse. Elias med sitt fina namn och utbildning, känner sig inte heller fri och kämpar på sitt sätt för frihet.

En Romeo och Juliahistoria blir det, och vem gillar inte en sådan. Laia och Elias borde inte ens mötas, så skilda är deras världar, men ändå träffas de och någonting händer. Det är inte himlastormande kärlek, jag vet inte ens om det är kärlek, men något växer fram emellan dem.

Boken väcker starka känslor och tankar, vilket en bra bok skall göra och jag är så nära att ge den en femma i betyg. Betyget blir dock 4,5 då det tog ett tag innan jag faktiskt kom in i boken. Slutet var magnifikt och gör att jag längtar till bok nummer två.

Rekommenderas till:
Gillar man grymma Fantasy eller dystopier, där världen är hemsk, men hopp ändå kan spira. Som tex Hungerspelen, Divergent, Throne of glass osv, är det här en bra bok att ge sig hän i.

Betyg: 4,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar