söndag 17 september 2023

Makt utan gräns, Tom Clancy, Marc Cameron

Titel
: Makt utan gräns
Serie: Jack Ryan (Jr) #?
Författare: TomClancy
Utgivningsår: 2017
Förlag: Bookmark förlag
Sidor/tid: 16 timmar 22 minuter
Genre: Thriller
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Christoffer Svensson

Handling:
En attack på en oljeplattform i Afrika, en terrorattack på en amerikansk jagare och ett stormdrivet spionfartyg som när som helst kan falla i kinesiska händer. Världen befinner sig i chock och allt fler misstankar riktas mot Kinas president Zhao. 

I skuggan av dessa händelser befinner sig president Jack Ryan, mitt i förberedelserna inför det kommande G20-mötet med den kinesiske presidenten.

Men det finns tecken på att mer pågår bakom kulisserna. När ett rutinmässigt trafikstopp i Texas urartar i en våldsam eldstrid upptäcks en fruktansvärd hemlighet som visar att allt inte är som det verkar. Kan presidentens son Jack Ryan Jr. och Kollegiet få reda på sanningen innan det är för sent?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
För det första har jag lite svårt att få koll på i vilken ordning de här böckerna skall läsas, alla säger olika. Så vilken bok det här är i serien om Jack Ryan låter jag vara osagt. Men det är spännande och intensivt. Man följer flera olika karaktärer och handlingar vilka tillslut binds samman i en någorlunda prydlig härva.
Det är ibland lite väl många figurer som gör att jag har problem att placera dem, men jag behöver inte lyssna fokuserat hela tiden för att hänga med i handlingen vilket gör den till en perfekt bok att ha på när man grejar.

Även om jag kanske inte älskar boken gillar jag ändå hur den är skriven och den får mig att koppla av en stund. Det som är jobbigt med just den här boken är att den delvis handlar om trafficking av unga flickor och hur de behandlas vilket är svårt att värja sig emot. Sedan är den ju också otroligt amerikanskpatriotisk vilket ibland känns lite överdrivet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar