tisdag 22 augusti 2023

Tisdagstrion - Havet


Temat för Tisdagstrion från Ugglan &boken, denna veckan har temat - Havet

Det får bli tre relativt nylästa böcker som jag har gillat.

Dött vatten, Ann Cleeves
Jag håller som bäst på att plöja igenom Ann Cleeves Shetlandskvarteter om kriminalaren Jimmy Perez på Shetlandsöarna. Där är ju havet alltid väldigt närvarande vilket sätter sin prägel på böckerna. I den här hittas  någon död i en båt. Jag gillar de här böckerna och jag uppskattar verkligen Ann Cleeves sätt att berätta så det är glädjande att hon skrivit så många böcker. När jag är färdig med de här om Perez ger jag mig nog på dem om Vera Stanhope. Båda dessa karaktärer har tv-serier som jag verkligen gillar.

En journalist hittas död i en båt i marinan nedanför åklagarens hus på den största av Shetlandsöarna. Det blir den unga Willow Reeves från en ö i Yttre Hebriderna som får hand om fallet, eftersom kriminalaren Jimmy Perez är halvt sjukskriven efter sin fästmös död. Men Jimmy Perez kan förstås inte låta bli att engagera sig i fallet och hjälpa sin kollega. Markham, den döde journalisten, kom ursprungligen från Shetlandsöarna, men hade lämnat dem för många år sedan och gjort sig ett namn i London. Varför hade han nu återvänt? Willow Reeves och Jimmy Perez kommer i sitt sökande till Sullum Voe, centrum för Shetlands olje- och gasindustri i Nordsjön. Snart visar det sig att Markham under sina sista dagar arbetade med ett stort reportage, uppenbarligen ett som var tillräckligt avslöjande för att motivera hans död … Dött vatten är den första boken i en ny kvartett berättelser från Shetlandsöarna, fortfarande med Jimmy Perez i huvudrollen.

Sommar på den lilla ön i havet, Jenny Colgan
Jenny Colgan har också skrivit om en ö i skotland, en påhittad ö förvisso, men havet är absolut närvarande här också. Inte den bästa jag läst av Colgan men ändå en mysig bok som är läsvärd.

Flora är säker på att hon gjorde rätt som valde myllret och karriären i storstan framför den ödsliga skotska ö där hon växte upp. Vad fanns det för henne på Mure? En plats där alla har känt henne hela hennes liv, och där ingen någonsin kommer att låta henne glömma det förflutna.

Men när en ny klient ger henne ett uppdrag tvingas hon bryskt tillbaka till ön, i ett försök att få med sig de motvilliga öborna i projektet.

Plötsligt bor hon åter med sina bröder (alla högljudda bjässar tillsynes oförmögna till grundläggande hushållsarbete) och hennes pappa, det liv hon har kämpat så hårt för att komma bort ifrån. I ett försök att göra sin nygamla tillvaro på ön dräglig bestämmer hon sig för att ta sina matlagningskunskaper och gjuta liv i det dammiga, lilla rosa huset i hamnen. Problemet är bara att öborna hon ska övertyga inte har mycket till övers för Flora, som inte varit tillbaka på ön sedan hennes mamma gick bort.

För att kunna lyckas med sitt projekt och komma vidare i livet måste hon sluta fred med de misstag hon en gång gjort. Hon måste bestämma sig för var hennes framtid egentligen finns, och hon måste sluta fly.

Makt utan gräns, Tom Clancy
Detta är en bok som jag inte är klar med än och som kanske inte har lika mycket hav i sig. Men det finns där ändå, mer än bara på omslaget. Detta är andra boken av Tom Clancy jag läser i serien om Jack Ryan. Jag har liksom droppat in någonstans mitt i serien och tycker det är hur spännande lyssning som helst. Det är som att titta på en riktigt bra actionrulle. Just denna boken har dock lite obehagliga delar då det handlar en del om utnyttjande av unga flickor. 

En attack på en oljeplattform i Afrika, en terrorattack på en amerikansk jagare och ett stormdrivet spionfartyg som när som helst kan falla i kinesiska händer. Världen befinner sig i chock och allt fler misstankar riktas mot Kinas president Zhao. 

I skuggan av dessa händelser befinner sig president Jack Ryan, mitt i förberedelserna inför det kommande G20-mötet med den kinesiske presidenten.

Men det finns tecken på att mer pågår bakom kulisserna. När ett rutinmässigt trafikstopp i Texas urartar i en våldsam eldstrid upptäcks en fruktansvärd hemlighet som visar att allt inte är som det verkar. Kan presidentens son Jack Ryan Jr. och Kollegiet få reda på sanningen innan det är för sent?

Makt utan gräns är den trettonde boken om president Jack Ryan. Som alla Tom Clancys #1 New York Times-bästsäljare är den skrämmande aktuell och realistisk, och som hämtad direkt från verklighetens löpsedlar i tider av spionskandaler och ödesmättad retorik.


11 kommentarer:

  1. Jenny Colgan är en favorit, gillar miljöerna.

    SvaraRadera
  2. Dött vatten är den enda jag har läst i din trio. Dock har jag läst annat av både Colgan och Clancy.🙂

    SvaraRadera
  3. Ann Cleeves har jag läst annat av. har sett vansinnigt spännande filmatiseringar av Tom Clancys böcker. Colgan har jag läst annat av.
    http://mrscalloway.blogspot.com/2023/08/tisdagstrion-v-34-2023-havet.html

    SvaraRadera
  4. Dött vatten verkar spännande! /Bokologen.se

    SvaraRadera
  5. Makt utan gräns har jag läst. Jag tyckte den var för spretig.

    SvaraRadera
  6. Tv-serien Shetland brukar jag se och jag har många gånger tänkt att jag vill läsa något av Anne Cleeves, men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
  7. De två nedersta finns i min bokhylla. och de skall läsas.

    SvaraRadera
  8. Har aldrig läst något av Cleeves, men ser gärna både Shetland och Vera på teve. Skulle vara kul att läsa någon av böckerna också.

    SvaraRadera
  9. Ann Cleeves åtta böcker om Shetland har jag läst och gillat.

    SvaraRadera