fredag 18 augusti 2023

Dit floden för dig, Shelley Read

Titel
: Dit floden för dig
Serie: -
Författare: Shelley Read
Utgivningsår: 2023
Förlag: Bokförlaget forum
Sidor/tid: 10 timmar 8 minuter
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Anna-Maria Käll

Handling:
1940-tal, Colorado. Den tonåriga Victoria Nash lever och arbetar på en persikofarm som ensam kvinna i en familj fylld av destruktiva män. Av en slump möter hon främlingen Wilson Moon på gatan och de faller handlöst för varandra. Relationen är lika passionerad som förbjuden. När Victoria blir gravid tvingas hon fly upp i bergen och bosätta sig i ett litet skjul. Hon är förkrossad av sorg, men den starka samhörigheten med vildmarken ger henne kraft att försöka återta det hon förlorat. Samtidigt stiger floden i dalen och hotar att utplåna hennes hem och allt hon känner till.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken fanns helt plötsligt i alla mina flöden. Den jämförs med Där kräftorna sjunger och har ett somrigt och vackert omslag. Jag beslöt mig för att skippa min förutbestämda läslista och hoppade på denna. Jag trodde verkligen att jag skulle älska den här boken. 

Så blev inte fallet. Det är egentligen inget fel på boken utan det var mer att jag inte fastnade för varken handling eller karaktärer. Det tog flera veckor att lyssna klart på en bok som bara är strax över tio timmar. Det var segt och jag gjorde hellre annat än att vara med Victoria Nash när hon trånade efter en kille hon träffat en kort tid i sin ungdom. 
Något som jag borde gilla är att hon kämpar i motgång och tar sig fram trots motstånd, en stark kvinna alltså. Men inte ens det fastnar jag för. Jag tyckte faktiskt att boken var ganska tråkigt och funderade flera gånger på att lägga ner den. Men jag kan ändå förstå att andra kan tycka om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar