söndag 8 mars 2020

Flaskpost från P, Jussi Adler-Olsen

Titel: Flaskpost från P
Originaltitel: Flaskpost fra P
Serie: Avdelning Q #3
Författare: Jussi Adler-Olsen 
Utgivningsår: 2009
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 19 timmar 36 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
Ingen hade sett den repade gamla flaskan som stod i fönsterkarmen på polisstationen i Wick i Skottland. Ingen hade lagt märke till brevet eller undrat varför någon skrivit "Hjälp".

När Carl Mørck och hans assistent Assad på avdelning Q får tag på flaskposten tror de först att det handlar om några barns busstreck. Men när de forskar vidare i det hela inser de att flaskposten är det enda livstecken man fått från två pojkar som fördes bort på nittiotalet. Vilka är pojkarna, vad har hänt med dem och varför har ingen anmält dem saknade? Carl och Assad dras allt längre in i en iskall kidnappares nät och de inser snart att tiden håller på att rinna ut. Trots att många år har gått är kidnapparen fortfarande aktiv.

Mina åsikter:
Uppläsare: 5/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Först vill jag poängtera att det finns en del faktafel i den här historien, men den konstnärliga friheten kanske krävdes för att skapa spänning. Boken tar upp en del religioner och det är lätt att spinna vidare på fördomar, vilket kan vara spännande men ändå spä på sagda fördomar. 
Om man bortser från dessa felaktigheter, var det en spännande historia och jag gillar Adler-Olsens sätt att lägga upp själva historien. 

Jag uppskattar också att det är såpass mycket fokus på huvudkaraktärerna och att inte allt krut läggs på brotten. Det är relationen mellan Mørck och Assad som gör läsandet till det nöje det faktiskt är. (på tal om fördomar är jag medveten om att det finns en hel del här också, vilket jag inser är en del i hur underhållande det är. ) Jag är själv förvånad över hur fast jag är i den här serien och att jag känner att jag absolut vill fortsätta med serien. 

Lättläst/lättlyssnat, spännande med en skön humor skapar den här boken ett sug efter mer. 

⭐⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar