onsdag 1 maj 2019

De utvalda - Tankeläsaren, Kristin Cashore

Titel: Tankeläsaren
Originaltitel: Graceling
Serie: De utvalda
Författare: Kristin Cashore
Utgivningsår: 2008
Förlag: Storyside
Sidor/tid: 12 timmar 12 minuter
Genre: Fantasy, ungdom
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Hanna Schmitz

Handling:
Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender. Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva - har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat ??

Mina tankar:
Jag har nu läst om en av mina favoritböcker och den håller fortfarande. Framför allt är det karaktärerna som jag gillar och deras interaktion. 

Världen är spännande och särlingsförmågorna också och de skapar intressanta "problem". Som sagt, fortfarande en favoritbok.

Omläsning september 2021: 
Alltså, det är så här jag vill ha mina äventyr. Verklighetsflykt när den är som bäst. Denna gången har jag läst boken och inte lyssnat på den och trots flera omläsningar är boken fortfarande lika bra. Jag är en sån som glömmer detaljer i böcker och kan njuta en historia flera gånger och varje gång bli överraskad och lika underhållen, vilket jag är tacksam för. Den här boken är så bra och jag tycker fler borde läsa den, särskilt nu när en fjärde bok kommer i serien!

Betyg: 5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar