tisdag 16 oktober 2018

Bra berättelser i skogsmiljö

Johannas Deckarhörna har varje veckan en topplista där man listar fem böcker under ett specifikt tema.

Tema vecka 42: Skogen

Här har vi idag fem läsvärda böcker där skogen har en stor betydelse för handlingen även om den kanske inte är närvarande hela tiden.


Ronja Rövardotter - Mattisskogen (Astrid Lindgren)
Denna skog (eller bok) behöver nog ingen närmare presentation. 








Staden under berget - namnlös skog? (Susanne Trydal, Daniel Åhlin) är den första boken i trilogin om Hallahem.  Sveket vid sjön och Striden i skogen är de två resterande. Ute i skogen bor ett folk som människorna inte är medvetna om.

Robin Hood - Sherwoodskogen (Howard Pyle bl.a)
Upprepning från förra veckan, men vem vet inte vem som bor i Sherwoodskogen, klart den måste vara med denna veckan också.






Sagan om Ringen - Lothlorien (J.R.R Tolkien) Jag kan ju önska att Lothlorien gick att besöka, det verkar vara en helt magisk plats. Alverna har ett starkt fäste här. Både boken och filmen lyckas skapa en härlig känsla vid den här skogen.






A Court of Thorns and Roses - namnlös skog? (Sarah J. Maas) På gränsen mellan människornas värld och feernas rike finns en skog. Feyre brukar gå in i den skogen för att jaga och skaffa mat till sin familj, vilket en dag leder till något som förändrar hennes liv för alltid.

24 kommentarer:

  1. Ronja Rövardotter tänkte jag inte på men det stämmer ju perfekt.

    SvaraRadera
  2. Mattisskogen fick en plats på min lista också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var den första bok jag tänkte på.

      Radera
  3. fina skogsböcker, Rövardotter passar ju perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ronja passar oftast rätt bra, tycker jag.

      Radera
  4. Ronja Rövardotter är ju självklar på listan! Tänkte inte ens på den boken själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var det min första tanke, men så är jag lite besatt av den boken.

      Radera
  5. Hallahem finns på min lista också. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Ronja Rövardotter och Sagan om ringen tycker jag mycket om.

    SvaraRadera
  7. Åh Hallahem kunde jag också haft med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den passar perfekt på listan😊

      Radera
  8. Ronja Rövardotter är klockren!

    SvaraRadera
  9. Kommer ihåg att jag såg på skogen på ett nytt sätt när jag hade läst Tolkien som sjuttonåring.

    SvaraRadera
  10. Sagan om ringen hade jag absolut kunnat ha med på min lista. Det sved ordentligt att sortera bort den här veckan :)

    SvaraRadera
  11. Robin Hood, så klart. och Sagan om ringen och Ronja. de andra känner jag inte till

    SvaraRadera
  12. Hallahem har jag kikat på många gånger, men det har aldrig blivit av.

    SvaraRadera
  13. Ronja Rövardotter och Sherwoodskogen hade varit bra alternativ till min lista också, men jag kom inte på dem.

    SvaraRadera
  14. Hallahem har jag blivit väldigt nyfiken på men vette tusan när jag ska hinna :O

    SvaraRadera