fredag 24 mars 2017

Hallahem - Striden i skogen, Susanne Trydal & Daniel Åhlin

Titel: Hallahem - Striden i skogen
Originaltitel: Hallahem - Striden i skogen
Serie: Hallahem #3
Författare: Susanne Trydal & Daniel Åhlin
Utgivningsår: 2017
Förlag: Hoi förlag
Sidor/tid: 263
Genre: urban fantasy, 9-12 år
Språk: Svenska
Recensionsexemplar! Tack!



Handling:
Torun och de andra vittrorna lyckades med nöd och näppe rädda Tilda ur de ondsinta Vakarnas klor. Men faran är långt ifrån över. Vakarna har svurit att utrota vitterfolket, och nu förbereder de sitt värsta angrepp någonsin mot Vitterfolket som gömmer sig i Hallahem. Som om det inte vore nog har en uråldrig ondska vaknat i skogen, och den hotar både vittror och människor. Räcker skogens goda krafter till för att stoppa ondskan? Striden om överlevnad kommer allt närmare. (Bokus)

Mina tankar:
Det här är tredje och sista delen i böckerna om Hallahem. En bokserie om vittror och andra väsen i de Svenska skogarna. Men det handlar även om vänskap, fördomar och att inte känna sig som alla andra. Första boken heter Hallahem - Staden under berget (2015) och andra boken heter Hallahem - Sveket vid sjön (2016)

Jag har svårt att hitta ord för hur mycket jag gillar denna triologi. Jag önskar den hade funnits när jag var i slukaråldern och försvann in i bokvärldar. För den här världen skulle jag vilja glida in i så som bara barn kan. Att umgås med Tilda  och Torun, precis som jag umgåtts med Ronja Rövardotter i alla år. (Har jag nämnt att min dotter naturligtvis heter Ronja...?) Men nu får jag nöja mig med vuxenversionen av inlevelse och den är inte fy skam den heller. Jag får en skön känsla i hela kroppen och en längtan till mossiga skogar, för det här är så bra. En fantastisk avslutning på en underbar urban fantasy för 9-12 åringar. 

Karaktärerna är numera välkända och det känns som att träffa vänner. Visst är relationerna lite knepiga efter trauman och svek i förra boken, men det gör det hela bara mer spännande att läsa. I Hallahem har de lite politiska problem, paralleller kan definitivt dras till verkliga händelser. Vakarna är rädda för det som är annorlunda, parallellerna där är inte heller svåra att dra till vår värld. Så även om de här böckerna underbara fantasyhistorier, finns det mer djupgående frågor som de tar upp.

Jag har alltid trollbundits av gamla sagor, sägner och folktro och ett av de väsen som är sådär skrämmande men spännande är skogsråna. Detta är en av anledningarna till att jag sett fram emot denna sista bok då det hintades i bok två att de nu skulle få ta större plats. De här Råna skapar en spännande dynamik när de börjar störa den naturliga ordningen i skogen och jag bara älskar det.

En perfekt avslutning på den här triologin!

Rekommenderas till:

Jag rekommenderar hela triologin för spännande läsning!

Betyg: 4,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar