tisdag 9 januari 2024

Tisdagstrion - Böcker jag planerar att läsa under 2024

Det var längesedan jag var med och gjorde tisdagstrion, främst eftersom mina arbetstider under hösten gjorde det svårt att hinna med. Men idag är det dags igen, vilket är kul. 

Denna tisdag vill Ugglan & Boken att vi listar tre böcker som vi planerar att läsa under 2024

Pratar så fort jag kan - från Gilmore Girls till Gilmore Girls, Lauren Graham
2024 skall jag varje månad försöka utmana mig själv genom att läsa böcker jag oftast väljer att inte läsa, som t.ex. Biografier och Memoarer. Gilmore Girls är en av mina absoluta favoritserier som jag gärna ser om och Lauren Graham är fantastisk i den serien. Vad kan då vara bättre än att läsa en bok av och om henne. Det känns som en lättsam start på mitt Biografiläsande. 

Lauren Graham är mest känd från succéserien Gilmore Girls, där hon i sju säsonger spelade den ensamstående mamman Lorelai Gilmore. Nyligen återvände hon till den bejublade rollen i Ett år med Gilmore Girls, som blev ett efterlängtat återseende för alla trogna fans.

I Jag pratar så fort jag kan bjuder Lauren på ett antal kapitel ur sitt liv - från uppväxten och de första trevande försöken i skådespelaryrket till när hon åratal senare frågar sig själv "Har jag blivit någon nu, eller?".

Lauren avslöjar också detaljer från sitt liv som singel i Hollywood och hur man hanterar att vara "för gammal" vid fyrtiofem. Sist men inte minst finns utdrag ur den dagbok hon förde under inspelningarna av Ett år med Gilmore Girls.

Jag pratar så fort jag kan är en memoar i essäform. Att läsa den är som att titta på Gilmore Girls, eller som att bli uppdaterad av sin bästa kompis: mycket skratt och roliga historier och, givetvis, mycket prat.

Sista sommaren, Eleonore Holmgren
Det var ett bra tag sedan jag blev rekommenderad att läsa Sista sommaren och det var snart ett år sedan jag köpte den på bokrean. Det var meningen att jag skulle läsa den under semestern 2023, men det blev inte av och det känns som en riktig sommarbok så jag satsar på sommaren 2024 istället.

Sista sommaren är en varm och underhållande roman om ett slumpartat möte, en oväntad vänskap och en oförglömlig sommar.

Adam är utkastad hemifrån och på flykt från en knarklangare när han desperat bryter sig in i ett hus i Stockholms skärgård. Där överraskas han av 86-åriga Britta, en vresig och bestämd dam som mot sina barns vilja har rymt till sitt älskade sommarställe.

Britta låter Adam stanna eftersom hon inser att hon behöver hjälp. Han får betala för mat och uppehälle genom att jobba hårt och följa hennes minsta nyck. Till en början gnisslar det ordentligt mellan dem, men långsamt börjar en vänskap växa fram som kommer att förändra dem båda. Det blir en magisk sommar – en av de bästa i Brittas liv.

I lögnernas spår, Ann Cleeves
Under 2023 läste jag alla Cleeves böcker i Shetlandsserien och hann också med att läsa första boken om Vera Stanhope. Nu ser jag fram emot att fortsätta med den serien och först då bok två, I lögnernas spår.

Tio år tidigare mördades femtonåriga Abigail Mantel och hennes kropp påträffas i ett dike. Hennes pappas flickvän dömde för mordet. Nu har nya bevis kommit i dagen som bevisar hennes oskuld och som betyder att mördaren fortfarande är på fri fot. Abigails bästa vän har återvänt till den lilla byn Elvet i östra Yorkshire med sin familj. Förfärad upptäcker hon att hon inte kände sin vän så väl som hon trodde. Kriminalkommissarie Vera Stanhope får i uppdrag att lösa fallet och hennes utredning rör upp gamla hemligheter som byborna är beredda att ljuga för att dölja, och hon måste ta reda på vilka lögner som kommer leda henne till mördaren.

20 kommentarer:

  1. Har flera böcker av Ann Cleeves i hyllan men har inte läst dem ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan varmt rekommendera dig att sätta igång. :)

      Radera
  2. Gilmore Girls har vi sett alla säsonger av, och gillade verkligen när vi såg den. Men boken om henne har jag inte läst.

    SvaraRadera
  3. Har läst Lauren Grahams bok och flera andra av Ann Cleeves.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nyfiken på vad du tyckte om Grahams bok.

      Radera
  4. Hanneles bokparadis9 januari 2024 kl. 21:06

    varierande böcker, verkar bra

    SvaraRadera
  5. Sista sommaren är bra, det blir trevlig läsning.

    SvaraRadera
  6. Tre författare jag inte har läst. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Jag har bara läst Shetlandsserien av Cleeves, av någon anledning så har jag aldrig börjar läsa den om Vera Stanhope.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju lite äldre, men jag hoppas att hon var lika bra författare då.

      Radera
  8. Cleeves deckare skulle jag vilja prova i bokform - har hittills bara sett som teveserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Vera Stanhope som tv-serie och hoppas mycket på böckerna om henne.

      Radera
  9. Tv-serierna som är baserade på Cleves deckare har jag sett med nöje.

    SvaraRadera
  10. Pratar så fort jag kan” blir jag nyfiken på! Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske också är ett fan av Gilmore Girls!?!

      Radera