lördag 6 januari 2024

DNF-böcker 2023

Detta året blev det sex stycken böcker som jag inte kom igenom av olika anledningar. Har du läst någon av dem och vad tyckte du?

Nettle & Bone, T. Kingfisher 12% Februari
Den här boken var inte vad jag trodde den skulle vara och jag hade nog inte kollat upp den ordentligt. Jag hade sett många rekommendera den och hört många nämna författaren. Men det visade sig snabbt att detta inte var något för mig.

After years of seeing her sisters suffer at the hands of an abusive prince, Marrathe shy, convent-raised, third-born daughterhas finally realized that no one is coming to their rescue. No one, except for Marra herself. Seeking help from a powerful gravewitch, Marra is offered the tools to kill a princeif she can complete three impossible tasks. But, as is the way in tales of princes, witches, and daughters, the impossible is only the beginning.

Kyssfaktorn, Helen Hoang 50% Februari
Den här boken borde jag ha avslutat långt innan jag faktiskt gjorde det. Jag trodde jag skulle få en gullig historia, men det var det inte. Den här boken var inget för mig.

Det är dags för Stella att stadga sig. Det tycker i alla fall hennes mamma, som är sugen på att få barnbarn. Men man och barn är inte särskilt lockande för en framgångsrik och förmögen kvinna som Stella, som också råkar ha aspergers. Att analysera data är enkelt, men att dejta är knepigt. För att komma över sin brist på dejtingerfarenhet anlitar Stella en manlig eskort som ska lära henne hur man blir en bra flickvän.Michael kämpar med räkningarna för sin mammas tuffa cancerbehandling och tjänar extra pengar en kväll i veckan genom att arbeta som eskort. Han träffar aldrig en kund mer än en gång, men när Stella undrar om han kan bli hennes lärare är han frestad att frångå sina principer.Ju mer tid de tillbringar tillsammans, desto mer faller Michael för den avväpnande och blixtrande intelligenta Stella. Och Stella får lära sig att kärlek inte är någon enkel ekvation.

Doomsdaybook, Connie Willis 20% Mars
Den här boken trodde jag skulle vara i min smak. Någon som åker tillbaka i tiden och får uppleva historien. Det funkade i Outlander av Gabaldon och det funkade i Kindred av Butler. Här fick jag ge upp för att jag tyckte det var så tråkigt.

For Kivrin, preparing an on-site study of one of the deadliest eras in humanity's history was as simple as receiving inoculations against the diseases of the fourteenth century and inventing an alibi for a woman traveling alone. For her instructors in the twenty-first century, it meant painstaking calculations and careful monitoring of the rendezvous location where Kivrin would be received.

But a crisis strangely linking past and future strands Kivrin in a bygone age as her fellows try desperately to rescue her. In a time of superstition and fear, Kivrin -- barely of age herself -- finds she has become an unlikely angel of hope during one of history's darkest hours.

En saga, Stephen King 43% Maj
En annan bok som blev otroligt tråkig var denna. Det gick bra i början när det handlade om Charlie och mr Bowditch och deras relation. Sen kände jag att det spårade ur och jag blev uttråkad.

Sjuttonårige Charlie Reade kommer till undsättning när hans granne, den buttre och hemlighetsfulle mr Bowditch, fallit och skadat sig illa. De blir vänner, men Charlie måste lova att hålla sig borta från det mystiska skjulet i trädgården. Vad är det som väntar på andra sidan skjulets tillbommade dörrar? Med hunden Radar vid sin sida ger sig Charlie ut på ett lika hisnande som skrämmande äventyr.

Min lyckliga plats, Emily Henry 20% Juli
De andra böckerna jag läst av Henry har varit, kanske inte de bästa böckerna jag läst men helt ok och lite mysiga. I denna boken klarade jag inte av karaktärerna och deras attityder och sätt att inte kommunicera med varandra.

Harriet och Wyn har varit det perfekta paret ända sedan de träffades i college - de hör ihop som salt och peppar, te och honung, sommar och sol. Det vill säga fram tills nu.

De gjorde slut för sex månader sedan. Och de har fortfarande inte berättat det för sina vänner.

Och det är därför de plötsligt delar det största sovrummet i stugan i Maine som har varit deras kompisgängs semesterställe det senaste decenniet. Deras årliga flykt från verkligheten, där de under en ljuvlig vecka får äta kopiösa mängder ost, skaldjur och dricka vin, och andas in den salta luften vid kusten tillsammans med sina absoluta favoritmänniskor.

Men det här året tvingas Harriet och Wyn ljuga för alla för att hemligheten inte ska komma ut, samtidigt som de försöker ignorera det faktum att de saknar varandra så att det gör ont. För stugan är till salu och det här är sista veckan de någonsin kommer att få vara där tillsammans. Harriet och Wyn vägrar vara orsaken till att denna sista tid blir förstörd, så de låtsas. Harriet antar rollen som den drivna AT-läkaren som aldrig startar ett bråk, och Wyn antar rollen som den avslappnade mysiga killen som aldrig låter problemen skina igenom. Det är en lysande plan (om man betraktar den på avstånd genom ett par solkrämssmetiga solglasögon). Efter att ha varit kära i flera år, hur svårt kan det vara att låtsas vara det i en vecka ... inför de som känner en bäst?

Moon of the Crusted snow, Waubgeshig Rice <1%
Den här boken kan vara helt otroligt bra, jag gav den inte ens en chans. Bara för att jag inte klarade av inläsaren...

With winter looming, a small northern Anishinaabe community goes dark. Cut off, people become passive and confused. Panic builds as the food supply dwindles. While the band council and a pocket of community members struggle to maintain order, an unexpected visitor arrives, escaping the crumbling society to the south. Soon after, others follow.

The community leadership loses its grip on power as the visitors manipulate the tired and hungry to take control of the reserve. Tensions rise and, as the months pass, so does the death toll due to sickness and despair. Frustrated by the building chaos, a group of young friends and their families turn to the land and Anishinaabe tradition in hopes of helping their community thrive again. Guided through the chaos by an unlikely leader named Evan Whitesky, they endeavor to restore order while grappling with a grave decision.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar