tisdag 29 augusti 2023

Tisdagstrion - Liv eller död i boktiteln


Det är sista veckan i Augusti och hösten börjar så sakteliga smyga sig på. Eller kanske inte smygande, jag tycker det har känts som höst ett bra tag redan. Men jag måste säga att jag längtar till de där klara höstdagarna med krispighet i luften och inte lika hög luftfuktighet som vi har nu. Hoppas vi får några sådana dagar.

Idag är det tisdag och Ugglans & Bokens tisdagstrio har temat: Liv eller död i boktiteln

Jag hittade bara titlar med död vilket känns lite pessimistiskt, hoppas andra hittade lite mer Liv i sina böcker.

Lee Harper Dödssynden

En klassiker som man borde ha läst. Inte för att den kanske är så banbrytande just nu, men var nog uppseendeväckande då den kom ut. Det tragiska är ju att vi kanske inte kommit så långt som man kunnat hoppas när det gäller hur vi behandlar varandra. Jag minns boken som bra läsning.

Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin.Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper. 


Jackson Holly As good as Dead
Den tredje boken i en läsvärd ungdomskriminalserie. Det verkar som den skall bli en tv-serie av den. Den vill jag absolut se.

(THE THIRD AND FINAL THRILLING BOOK IN THE BESTSELLING AND AWARD-WINNING A GOOD GIRL'S GUIDE TO MURDER TRILOGY. Soon to be a major BBC series!) 

Pip Fitz-Amobi is haunted by the way her last investigation ended. Soon she'll be leaving for Cambridge University but then another case finds her . . . and this time it's all about Pip. Pip is used to online death threats, but there's one that catches her eye, someone who keeps asking: who will look for you when you're the one who disappears? And it's not just online. Pip has a stalker who knows where she lives. The police refuse to act and then Pip finds connections between her stalker and a local serial killer. The killer has been in prison for six years, but Pip suspects that the wrong man is behind bars. As the deadly game plays out, Pip realises that everything in Little Kilton is finally coming full circle. If Pip doesn't find the answers, this time she will be the one who disappears . . .


Christie Agatha Döden på Nilen
Ytterligare en klassiker och av en favoritförfattare, Agatha Christie. Den här kommer jag ihåg som riktigt bra. Dessutom gillade jag den senaste filmatiseringen de gjort av boken.

Dödligt triangeldrama under Egyptens sol ...

Linnet Ridgeway är kvinnan som har allt: skönhet, pengar, intellekt och charm. Hon kunde ha fått vem som helst men väljer fästmannen till sin bästa väninna Jackie. För att bli kvitt den förkrossade Jackie flyr Linnet utomlands med sin nyblivne make. Ombord på en lyxångare längs Nilen förväntar de sig lata, soldränkta dagar. Men Jackie har förföljt dem och seglatsen förvandlas till en klaustrofobisk mardröm. Detektiven Hercule Poirot semestrar på samma fartyg. När en av de två kvinnorna hittas mördad i sin hytt blir Poirot tvungen att agera.

12 kommentarer:

  1. Jag hade bara död i min trio idag också..

    SvaraRadera
  2. Dödssynden och Döden på Nilen har jag läst.

    SvaraRadera
  3. sett filmatisering av Döden på Nilen med David Suchet.

    SvaraRadera
  4. Dödssynden tyckte jag mycket om! / Bokologen Maria

    SvaraRadera
  5. Jag funderade på Dödssynden, men det blev andra böcker.

    SvaraRadera
  6. Åh vilka härliga val!! Holly Jackson har jag helt missat, skriver upp!

    SvaraRadera
  7. som vanligt när det gäller Christie blir jag osäker på om jag läst. det är i så fall väldigt länge sedan när jag hade en Christie - period. de båda andra har jag inte läst

    SvaraRadera
  8. Dödssynden och Döden på Nilen har jag både läst och sett som film. Bra båda två, fast Dödssynden har betydligt större tyngd förstås.

    SvaraRadera
  9. Dödssynden och Döden på Nilen har jag läst (och bägge har jag sett filmatiserade).

    SvaraRadera
  10. Döden på Nilen har jag läst och sett båda filmerna.

    SvaraRadera
  11. Döden på Nilen är underhållande! Dödssynden är en sån där klassiker som jag fortfarande inte läst.

    SvaraRadera