tisdag 6 december 2022

Tisdagstrion - Litteraturpristagare


 Vecka 49 och året börjar ta slut. Ugglan & Bokens tema på tisdagstrion denna veckan är: Litteraturpristagare

I år har jag läst de här böckerna som fått pris:

Silvervägen, Stina Jackson (Årets bästa svenska kriminalroman 2018, deckarakademin)
Den här boken hade jag svårt för att engagera mig i och tyckte kanske inte den var lika bra som alla andra. Kanske var den för mörk för mig. Men den har fått pris och många har älskat den.

Sedan tre år tillbringar Lelle de ljusa sommarnätterna med att köra bil. Han kör utmed väg 95 som skär genom landet från Skellefteå i nordvästlig riktning förbi Arvidsjaur, Arjeplog och mynnar vid norska gränsen, den väg som kallas Silvervägen. För tre år sedan försvann hans sjuttonåriga dotter spårlöst och hennes försvinnande gnager sönder Lelle inifrån.

Till den lilla orten Glimmersträsk anländer Meja och hennes mamma. Meja är lika gammal som Lelles dotter var när hon försvann. Medan höstens mörker närmar sig knyts Lelles och Mejas öden ihop och när ytterligare en ung flicka försvinner blir deras liv för evigt sammantvinnade.

Silvervägen är en stämningsfull och berörande psykologisk spänningsroman. Med den lilla orten som fond, där alla känner alla, utvecklar sig ett drama om att aldrig ge upp, om att orka vara stark när det är som mörkast.

A good girl's guide to murder, Holly Jackson (British book award's chlidren's book of the year 2020)
Den här boken tyckte jag däremot väldigt bra om. Det är en ungdomsbok om en tjej som i ett skolprojekt undersöker ett gammalt och löst mordfall i byn hon bor.

The case is closed. Five years ago, schoolgirl Andie Bell was murdered by Sal Singh. The police know he did it. Everyone in town knows he did it.

But having grown up in the same small town that was consumed by the crime, Pippa Fitz-Amobi isn't so sure. When she chooses the case as the topic for her final project, she starts to uncover secrets that someone in town desperately wants to stay hidden. And if the real killer is still out there, how far will they go to keep Pip from the truth … ?

Sommarmöten, Emily Henry (goodreads choice awards 2021 Best Romance)
Emily Henry skriver romantiska böcker som är helt okej. Även om detta kanske inte är den bästa av de jag läst av henne är det en lättsam och underhållande bok som man lätt tar sig igenom. Jag hade med den ganska nyligen i en tisdagstrio, tror jag, men den får vara med igen.

Poppy och Alex. Alex och Poppy. De har egentligen ingenting gemensamt. Hon är impulsiv, han är jordnära. Hon har en omättlig reslust, han föredrar att stanna hemma med en bok. Och ändå, av en lycklig slump, har de varit bästa vänner ända sedan de gick på college. Och varje år, i tio års tid, har de gjort en resa tillsammans, bara Poppy och Alex.

Tills för två år sedan, när de förstörde allt. Och de har inte pratat sedan dess.

Poppy borde ha allt hon önskar, men hon har fastnat i gamla hjulspår. Hon inser att senast hon var riktigt lycklig var under den där sista resan med Alex. Så hon bestämmer sig för att försöka övertala honom att följa med på ännu en sommarresa. Mirakulöst nog tackar han ja. Nu har hon en vecka på sig att lappa ihop deras vänskap. Om hon bara kan undvika elefanten i rummet som hela tiden har hotat deras utåt sett perfekta relation ... Vad kan gå fel?

5 kommentarer:

  1. Silvervägen är den enda jag läst av din trio

    SvaraRadera
  2. Silvervägen är den enda jag har läst i din trio och den är faktiskt med i min också 🙂

    SvaraRadera
  3. Silvervägen är en bra deckardebut, tycker jag. A good girl’s guide to kurder hade jag älskat att läsa när jag växte upp - fast på svenska …

    SvaraRadera
  4. Jag gillar Stina Jacksons böcker!

    SvaraRadera