söndag 20 november 2022

Den förlorade symbolen, Dan Brown

Titel
: Den förlorade symbolen
Serie: Robert Langdon #3
Författare: Dan Brown
Utgivningsår: 2009
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 21 timmar 19 minuter
Genre: Thriller?
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Jonas Malmsjö

Handling:
Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, kallas i sista stund in för att hålla en kvällsföreläsning i Capitolium, Washington. Men bara minuter efter hans ankomst hittas ett märkvärdigt föremål i byggnadens rotunda. Det är dessutom kryptiskt kodat med fem olika symboler. Langdon förstår att budskapet är en uråldrig åkallan, menad att locka dess mottagare in i en sedan länge förlorad värld av hemlig visdom. När Langdon inser att hans mentor, Peter Solomon - filantrop och framstående frimurare - brutalt kidnappats, förstår han att det enda sättet att rädda sin väns liv är att hörsamma den mystiska uppmaningen och följa den vart den än leder honom. Han sveps in i en värld av beslöjade historier, gåtfulla ikoner och förborgade koder som tycks leda honom mot en ofattbar sanning.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här är tredje boken om Robert Langdon. Jag minns att jag tyckte att bok två var lite seg med alla uttydningar och symboler, och den här boken lider av lite samma problem. Grundstoryn är spännande och lättlyssnad, men ibland blir den lite tung av alla gamla mysterier och överanalyserade av symboler och tecken. Jag måste erkänna att jag spolade förbi en del sådant. Det blir lite för flummigt och foliehatt för min smak, men boken är ändå fängslande om än lite lång.

Trots gnällandet ovana kan jag mycket väl tänka mig att fortsätta serien, om ett tag när överdosen av tecken och symboler dämpats en aning, för Robert Langdon hamnar i väldigt dramatiska situationer som är underhållande att vara med om på avstånd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar