torsdag 23 juni 2022

Författare jag läst mest av del 2

När jag kollade upp vilka författare jag läst mest av sedan jag startade denna bloggen fanns det 8 författare som jag läst 7 böcker eller mer av. Dessa fick vara med i "Författare jag läst mest av del 1". Men jag insåg också att det var 8 författare som jag läst 6 stycken böcker av, det är dessa författare som är med i detta inlägget.

En reflektion jag gjorde är att flera av dessa författare skrivit väldigt lättlästa ungdomsböcker med lite samma ton och grundidé. Tjej och kille där intresse uppstår och sedan har ganska ohälsosamma förhållanden samtidigt som deras värld på ett eller annat sätt är i kris.


Jennifer L. Armentrout
Lux-serien består av fem böcker och sedan har jag läst första boken igen, fast ur grabbens synvinkel. Dessa böcker följer idén ovan. Vi har en tjej som får ett komplicerat förhållande med en kille och världen håller på att gå under. I denna serien är tvisten att det finns utomjordingar på jorden.



Leigh Bardugo
Av Bardugo har jag läst Grishatrilogin när den kom ut och sedan duon Six of Crows, jag har också läst hennes Wonder Woman - Warbringer och det är nog den jag gillat mest. Även om jag uppskattat de andra böckerna var jag inte riktigt lika förtjust som de flesta andra verkar ha varit och jag har inte varit sugen på att läsa de nyare böcker hon har gett ut. 


Julie Kagawa (+ 3 innan)
Denna författare skriver verkligen serier som innehåller ovan nämnda premiss. Jag har läst fler än 6 böcker av författaren, men jag började med Iron Fey-serien långt innan bloggen startade. Iron Fey-serien liknar nästan Luxserien ovan, fast här är det med feér istället för utomjordningar. I Talon-serien är det varken utomjordingar eller feér utan här följs ovan nämna mall, fast med drakar.


C.S Lewis
Historien om Narnia har följt mig sedan jag var liten och de har lästs om på senare år. Det är en spännande och fantasitriggande värld Lewis beskriver och jag skulle vilja att de filmatiserade alla böckerna och la lika mycket pengar på dem som på Sagan om Ringenfilmerna så att de blir riktigt bra.




Richelle Mead
Här är det också böcker med samma tema som de flesta här. Men här är det vampyrer inblandade och det blir mer komplicerat då en elev får ett förhållande med en lärare. Så när man tänker efter, ingen höjdarlitteratur direkt.



Stephenie Meyer
Twilight-serien innehåller 4 böcker och är nästan samma som ovan fast inget förhållande mellan lärare och elev, utan elev och en elev som är odödlig och väldigt gammal. Sedan har jag läst Kemisten, vilken jag inte tyckte var en höjdare. Däremot gillade jag Genom dina ögon som återigen har samma tema, men med utomjordingar.


Morgan Rhodes
Falling Kingdoms är en serie på sex böcker som var väldigt hypad på booktube ett tag som jag köpte och läste. De är väldigt snygga i bokhyllan, men jag vet inte om jag skulle gilla att läsa dem i dag. Kanske har jag mognat något? 
Och... till ingens förvåning vid det här laget, de har samma premiss som de flesta andra böcker som nämns här, fast i en medeltida fantasyvärld.


Brandon Sanderson
Jag har läst Mistborn och Uppstigningens brunn del 1 och 2, vilka jag håller på att omläsa så att jag kan läsa sista boken i trilogin. Dessutom har jag läst tre böcker i Skywardserien. Men jag kommer läsa fler böcker av denna författaren, jag har två böcker som står och väntar i hyllan. Dessutom tror jag inte att hans böcker stämmer in på temat många av de andra böckerna har i denna listan och det är ju trevligt att se att jag läser något annat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar