onsdag 10 november 2021

De utvalda - Det främmande landet, Kristin Cashore

Titel
: Det främmande landet
Serie: De utvalda #4
Författare: Kristin Cashore
Utgivningsår: 2021
Förlag: Semic
Sidor/tid: 565 sidor
Genre: Fantasy, Ungdom
Språk: Svenska


Handling:
Den unga drottning Bitterblue regerar i Monsea. Hon försöker läka landet efter sin fars nedbrytande styre. Hon har inga planer på att lämna sitt rike. Men när flera av hennes sändebud som skickats för att utforska nya länder hittas drunknade bestämmer hon sig för att själv resa iväg och ta reda på vad som har hänt.

En tragedi inträffar, och en mängd intriger som pågått i det främmande landet börjar nystas upp. Konsekvenserna riskerar att bli enorma.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte:
Det är med sorg som jag måste erkänna att jag är otroligt besviken på den här boken. Jag har älskat de tre första böckerna i serien De utvalda, och visst är det vanskligt att komma ut med en ny bok efter så lång tid, men jag VILLE att det skulle vara så bra.

Vad är det då som gör att jag är besviken? Först och främst har inte boken samma känsla som de tre första. Där de hade en känsla av något avlägset och medeltida med gamla kungadömen och slott, känns denna närmare industrialisering och parlamentarisk politik. Det känns som att författaren har åsikter om dagens politik som hon vill framföra hellre än att få fram en bra story. Sen blir jag trött på all sex i boken. Här trycks fri kärlek upp i ansiktet på ett sätt som är aningen störande. En karaktär borde vara mer och djupare än de denne hoppar i säng med. Dessutom lyckades författaren förstöra en tidigare karaktär jag tyckt om, genom att göra denna till en som inte bryr sig om vem hen sårar med sina sexuella eskapader. Visst har författarens åsikter om fri kärlek kommit fram i de andra böckerna men mer i balans till berättelsen.

Vissa bitar är spännande och äventyrligt precis som jag vill ha det, men det är alldeles för lite av den varan och det negativa tar över. När jag får saker berättat från ett djurs perspektiv känner jag att nej, det här var inte alls vad jag hade hoppats på. Jag läste ut boken utan problem och det var kanske okej, men min övervägande känsla är att jag är så besviken, vilket är väldigt tråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar