torsdag 4 mars 2021

Nässlorna blomma, Harry Martinson

Titel: Nässlorna blomma
Serie: Martin Tomasson #1
Författare: Harry Martinson
Utgivningsår: 1935
Förlag: Saga Egmont Ljudbok
Sidor/tid: 8 timmar 47 minuter
Genre: Klassiker
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Torsten Wahlund

Handling:
Nässlorna blomma är än idag en ovanligt omskakande läsupplevelse. Å ena sidan skildrar berättelsen om sockenpojken Martin Tomasson och hans öden på de gårdar där han ackorderas ut en ensamhet som ter sig närmast avgrundsdjup. Han förlorar ju i stort sett alla människor som betyder någonting för honom: båda föräldrarna, den älskade storasystern och så till slut fröken Tyra på "hemmet". Bokens sista mening lyder: "Nej! Hon är död!!!" Å andra sidan gestaltar Nässlorna blomma lika övertygande Martins envisa och okuvliga överlevnadsvilja, hans förmåga att trots allt söka det ljusa i tillvaron.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken är en vemodig läsning. Visst blir man berörd av den lille pojken som inte får något riktigt hem någonstans. Men jag tycker att språket är jobbigt och ibland alltför poetiskt och målande och det svamlar ut i sidospår som jag tappar intresset på.

Den här boken förstärker många av mina fördomar om svenska klassiker. Det är eländigt och tradigt och inget jag egentligen gillar. Sen är den historiska aspekten intressant och jag tycker det är roligt att ha läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar