söndag 27 september 2020

Gravplaneten, Oskar Källner, Karl Johnsson

Recension

Titel: Gravplaneten
Originaltitel: Gravplaneten
Serie: Imperiets Arvingar #3
Författare: Oskar Källner, Karl Johnsson
Utgivningsår: 2020
Förlag: rabén&sjögren
Sidor/tid: 237 sidor
Genre: 9-12 år, Science Fiction
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack så mycket!

Handling:
Alices och Elias nya hem, rymdskeppet Stillheten, har kraschat på Umbezra, det gamla Imperiets gravplanet. Där vandrar bara de döda. Det är i alla fall vad Stillhetens besättning tror, tills de får in en nödsignal från Alices och Elias mamma. Det verkar som om hon också befinner sig där. För att hitta henne beger sig besättningen ner i de uråldriga gravkamrarna. Där väntar både fiender och fasansfulla upptäckter ...

Mina åsikter:
Karaktärer: 4/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 4/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag är förvånad över hur bra jag tycker det här är. Den är ju trots allt riktad till en helt annan åldersgrupp än den jag befinner mig i. Men jag är alltjämt fast i historien om Alice och Elias och jakten på deras mamma. I den här tredje boken är det nya äventyr och trångmål de hamnar i och allt är berättat på ett så självklart sätt att ingenting känns konstigt eller overkligt. De fantastiska bilderna hjälper till att skapa rätt stämning och ger mig minst lika mycket som det skrivna ordet. Det är ett härligt gäng som befinner sig på rymdskeppet Stillheten och jag ser fram emot att se vad som kommer hända med dem härnäst.

 ⭐⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar