onsdag 16 september 2020

Bergens stjärnor, Jojo Moyes

Titel: Bergens stjärnor
Originaltitel: The Giver of Stars
Serie: -
Författare: Jojo Moyes 
Utgivningsår: 2019
Förlag: Printz Publishing
Sidor/tid: 12 timmar 45 minuter
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Gunilla Leining

Handling:
1937. Alice Wright lever ett stillsamt och instängt liv med sina föräldrar i England. Ett frieri från den stilige amerikanen Bennett Van Cleve ger henne hopp om luft under vingarna. Med honom vid sin sida, i exotiska Kentucky, hoppas hon att världen ska öppna sig för henne. Men snart inser Alice att hon är mer instängd än någonsin. Bennett verkar mer intresserad av att träffa sina vänner (utan Alice), och den strängt religiöse svärfadern, ägare till den lokala kolgruvan, anser att en kvinnas plats är i hemmet. Så när staden efterlyser frivilliga kvinnor till att bli ridande bibliotekarier som en del av Eleanor Roosevelts nya satsning på utbildning, anmäler sig Alice entusiastiskt. Kvinnornas ledare, som snart blir Alices främsta allierade, är Margery, den smarta, självständiga dottern till en ökänd brottsling, en kvinna som aldrig bett om en mans tillåtelse för någonting. För familjeflickan Alice är Margery mer uppfriskande och modig än någon annan hon mött, och hon anförtror sig allt mer åt henne allteftersom äktenskapet med Bennett krackelerar. Kentuckys Ridande Bibliotekarier blir snart kända vida omkring, och deras arbete är minst sagt strapatsrikt. De tampas med beväpnade hembrännare och giftormar, snöiga bergssluttningar och översvämningar. Värst är ändå de män som inte ser med blida ögon på friheten som uppdraget medför. Och vissa män är beredda att gå hur långt som helst för att stoppa dem.

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 5/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 4/5
Intressant: 5/5
Mitt nöje: 5/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken grep tag i mig och höll sitt grepp rakt igenom. Män som vill ha makt över allt de kan. Kvinnor som kämpar för ett eget liv. Fantastiska vänskapsband som utvecklas över samhällets "gränser" är fantastiskt kul att läsa om, särskilt om det skildras i spännande miljöer. Sen att det handlar om något så intressant som ridande kvinnliga bibliotekarier, som tydligen dessutom har funnits, gör det hela till en härlig upplevelse.

Trots att det gått ett tag sen jag läste den här boken återvänder tankarna ibland till karaktärerna och miljöerna, vilket tyder på att det här är något som var bra. Det försvann inte så fort boken tog slut. För mig var detta en riktigt bra läsupplevelse och jag rekommenderar boken starkt.

⭐⭐⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Det låter lovande! Det här är den första boken av Moyes som jag är sugen på att läsa sen Livet efter dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände lite samma sak och jag är glad att jag läste den.

      Radera