torsdag 27 augusti 2020

Hungerspelen, Suzanne Collins

Titel: Hungerspelen
Originaltitel: Hungergames
Serie: Hungerspelen #1
Författare: Suzanne Collins
Utgivningsår: 2008
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor/tid: 304 sidor
Genre: Dystopi, Ungdom
Språk: Svenska


Handling:
Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem! Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Mina åsikter:
Karaktärer: 5/5
Handling: 5/5
Världsbygge: 5/5
Intressant: 5/5
Mitt nöje: 5/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här en omläsning för mig, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag älskar fortfarande att läsa om karaktärerna, de svåra valen, den sjuka värld de byggt upp i Panem. Det är mycket som kan diskuteras och jämföras med världen vi lever i idag. 

Vad är underhållning och hur långt kan man gå? Vilka val skulle man själv göra om man sattes att kämpa för sitt liv, även mot andra oskyldiga människor? En mycket tänkvärd bok, men också rent krasst, väldigt spännande, hjärtknipande och underhållande läsning.

⭐⭐⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar