torsdag 20 augusti 2020

Dolken från Tunis, Agatha Christie

Titel
: Dolken från Tunis
Originaltitel: The Murder of Roger Ackroyd
Serie: Hercule Poirot #4
Författare: Agatha Christie
Utgivningsår: 1926
Förlag: Bookmark
Sidor/tid: 299 sidor
Genre: Klassiker, Kriminalroman
Språk: Svenska


Handling:
När en änka i byn King Abbot begår självmord börjar ryktena omedelbart florera. Det ena säger att hon mördat sin make, det andra att hon var utsatt för utpressning och det tredje att hon hade en affär med den rike Roger Ackroyd.

Redan dagen efter hennes död infaller nästa. Bakom den låsta dörren till sitt arbetsrum mördas Roger Ackroyd, efter att han fått ett brev som avslöjar vem det var som pressat änkan på pengar.

Hercule Poirot kallas in och läsaren hålls på halster om vem som begått dåden till dess att han ger oss den allra sista detaljen som hans små grå celler uppfattat.


Mina åsikter:
Karaktärer: 3/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här blir inte en favorit av Christie. Kanske just för att jag tyckte det var så självklart vem mördaren var, det förstör ju halva nöjet av att läsa en kriminalroman och spänningen går liksom förlorad. Men boken var lättläst och Poirot var nästan lika dryg och högfärdig som vanligt. De andra karaktärerna kändes dock ganska bleka. Trots detta var det en trevlig bok att läsa så här på sommaren och jag kan ändå rekommendera den.

 ⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar