fredag 1 maj 2020

Journal 64, Jussi Adler-Olsen

Titel: Journal 64
Originaltitel: Journal 64
Serie: Avdelning Q #4
Författare: Jussi Adler-Olsen 
Utgivningsår: 2010
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 19 timmar 16 minuter
Genre: Kriminalroman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Stefan Sauk

Handling:
Grymhet, tvång och förnedring tillhörde vardagen på kvinnohemmet på ön Sprogø. Dit kom Nete Hermansen - och hon trodde att hon lyckats ta sig därifrån. En dag hinner hennes förflutna ikapp henne och det blir inledningen på en av Avdelning Q:s hittills svåraste utredningar. Vilka hemligheter finns i Netes förflutna? Vad var det egentligen som hände med henne och människorna omkring henne?

Snart går det upp för Carl Mørck och hans assistenter Assad och Rose att fallet bara är en del av något betydligt större. Det handlar om fruktansvärda övergrepp - som fortfarande pågår. Samtidigt får Carl Mørck problem på det privata planet när han blir misstänkt för mordet på sin farbror.

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 4/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
I den här serien är rätt mörka historier som spelas upp, vi får följa nutid och dåtid samtidigt som det ligger lite mystik kring huvudkaraktärerna. Men ändå blir det lite lagom trevlig underhållning och perfekt att  lyssna på när man tex. viker tvätt. 

Det blir lite rörigt i huvudet på mig emellanåt. Då det hoppar mellan olika tidsperioder och jag inte kan komma ihåg vem karaktären var. Men i slutändan löser det sig. Största nöjet är ändå kemin mellan Carl Mørk, Assad och Rose, det är synd att de inte får mer plats. De utgör den starka ryggraden i hela serien och det är dem jag fortsätter läsa för. 

⭐⭐1/2




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar