måndag 30 mars 2020

Familjen Bridgerton - En annorlunda allians, Julia Quinn

Titel: En annorlunda allians
Originaltitel: The Duke and I
Serie: Familjen Bridgerton
Författare: Julia Quinn
Utgivningsår: 
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 10 timmar 47 minuter
Genre: historisk, romantik
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Mirja Turestedt

Handling:
Daphne Bridgerton är både smart och vacker - ändå blir hon bara uppvaktad av män hon inte vill ha. Men när broderns bästa vän, Simon Basset, kommer till London förändras allt. Tillsammans kommer de på en elegant plan - en fejkad förlovning dem emellan kan göra rätt typ av friare intresserade av Daphne, och hålla alla äktenskapstokiga societetsmödrar borta från Simon.

Men mitt i alla baler, promenader och båtturer, är det svårt att hålla reda på vad som är en bluff och inte. Och att hålla sina egna känslor i schack, visar det sig.

Mina åsikter:
Uppläsare: 4/5
Karaktärer: 3/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 3/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte

Boken är väldigt lättläst, det får jag ge den. Grundhandlingen i sig är också lite kul, med låtsasförlovningen som utvecklas till annat än det var tänkt från början. I början är det också en hel del kul konversationer och relationen mellan Daphne och Simon är lite intressant. Men det är en del mossiga inslag av män som rumlat runt, sexistiska tankar och kommentarer. Bad boy möter blåögd tjej, jag hade slukat det här i högstadieåldern i min Catherine Cooksonfas och lite av det intresset finns ju kvar. Jag hade dock önskat att förlovningsringen hade dragits ut lite och relationen tagit längre tid. 

Det som stör mig mest är all tid och energi som lagts på det sexuella intresset och dessa sexscener. Jag är inte intresserad av hur någons lem bultar, jag är intresserad av hur relationen byggs och hur spänningar byggs upp utan dessa inslag. Att det dessutom skall bevisas genom sex hur mycket man älskar  någon, då blir jag irriterad. Det är inte romantiskt i min bok alls. Det finns så många andra bättre sätt att visa sin kärlek. 

Irritationen stegras när det då inte ens visas respekt under dessa sexscener och att attityden dessutom finns, att man kan äga en annan människa, ja, då är romantiken helt död för mig. 

Kort sagt, en liten del underhållning, en stor del störande moment för min del. Inte riktigt min typ av bok men det landar ändå på en knapp trea för mig. 

⭐⭐⭐




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar