måndag 23 december 2019

Min morbror Trollkarlen, C.S Lewis

Titel: Min morbror Trollkarlen
Originaltitel: The Magician's Nephew
Serie: Narnia #1
Författare: C.S Lewis
Utgivningsår: 1955
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 4 timmar 34 minuter
Genre: klassiker, fantasy, barn
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Torsten Wahlund

Handling:
"Min morbror trollkarlen" är den första delen i serien Narnia. Det här är berättelsen om något som hände i slutet av 1800-talet. Det är en berättelse av stor vikt, för den förklarar hur alla resorna mellan vår värld och landet Narnia började. För att pröva kraften hos ett par magiska ringar skickas pojken Digory och hans kamrat Polly ut i det okända. De hamnar i en främmande värld och får med egna ögon uppleva hur landet Narnia föds, själva skapelsen. De möter även Aslan, lejonet, som utstrålar en sådan godhet och kraft att barnen inte tvekar att på hans uppdrag ge sig ut i Narnia för att bekämpa de onda makter som hotar denna värld.

Mina tankar:
Denna boken ger ju en början till hur resorna till Narnia startade. Själv tycker jag att vissa delar inte riktigt passar ihop, med t.ex. häxan I Häxan och Lejonet. Men men, underhållande är den iallafall och lika kul att läsa som vuxen som när man var barn.

Min morbror Trollkarlen är helt okej, men den "riktiga berättelsen" börjar i nästa bok. 

Betyg: 3/5




Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar