tisdag 17 september 2019

Dotter Saknad, Anna Jansson

Titel: Dotter saknad
Originaltitel: Dotter Saknad
Serie: Bergslagens blå #1
Författare: Anna Jansson
Utgivningsår: 2019
Förlag: Norstedts
Sidor/tid: 11 timmar 59 minuter
Genre: Deckare
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Niklas Engdahl

Handling:
Vera Bark flyr hals över huvud från sin möhippa i det lilla samhället Hampetorp utanför Örebro. I fem års tid vandrar sedan hennes far, kriminalinspektör Kristoffer Bark, längs Hjälmarens strand, mil efter mil, i sökandet efter sin dotter. Man befarar att hon drunknat. Ovissheten tär på honom och på Veras mor som är på väg att gå under i sin förtvivlan.

Tre år efter Veras möhippa försvinner en undersköterska från samma plats. Utredningen läggs ner också i detta fall, men Kristoffer Bark får den öppnad igen som ett cold case. Den saknade kvinnan påminner på många sätt om hans dotter. Snart inser han att det finns fler samband än han först anat.

Dotter saknad är den första delen i deckarserien Bergslagens blå. Det är en berättelse om en förälders värsta mardröm. Det är också en berättelse om vad som kan ske med ett försummat barn när verkligheten blivit outhärdlig, och om vanföreställningar som får livsfarliga konsekvenser.

Mina tankar:
Den här boken hoppade jag bara på när jag såg den på Storytel. Det var en ny serie av Anna Jansson, den nämde Hampetorp och jag ville ha något annat än jag vanligtvis väljer. (Vid Hampetorp har jag campat en gång för längesedan)

Deckare är ju inte min favoritgenre, även om jag kan ge mig på en och annan ibland. Det är tidsfördriv en stund och sen glömmer jag totalt bort vad boken handlar om eller om jag ens läst den. Så kommer det även bli med den här boken. För mig är detta väldigt likt många andra deckare, med en manlig huvudkaraktär som har problem och svårt att kontrollera sitt humör. Han är fullständigt besatt av vad han håller på med och nåde den som har ett liv utanför jobbet. Handlingen är spännande och kvinnornas öden vill man naturligtvis få reda på. Att så många helt sjuka människor har samlats  i stugorna vid Hampetorp är ju oroväckande och varenda en blir misstänkt. Upplösningen blir dramatisk och smått oförutsägbar och jag kan tänka mig att många faktiskt kan gilla det här.

För mig är det en stunds underhållning där jag inte är särskilt investerad i människorna, men vill gärna veta vad som hänt, samtidigt som jag förfasas över idioterna som beskrivs. Om någon månad kommer dock boken ha fallit i glömska, eftersom det är så jag funkar med den här typen av böcker, och ibland behöver man en sådan läsning också.

Dotter saknad är spännande, mörk och lättsmält.

Betyg: 2,5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar