torsdag 13 september 2018

Catwoman - Soulstealer, Sarah J. Maas

Titel: Catwoman - Soulstealer
Originaltitel: Catwoman - Soulstealer
Serie: DC Icons Series #3
Författare: Sarah J Maas
Utgivningsår: 2018
Förlag: Penguin Books Ltd
Sidor/tid: 10 timmar
Genre: Unga vuxna, Urban Fantasy
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Julia Whelan

Handling:
When the Bat's away, the Cat will play. It's time to see how many lives this cat really has. . . . Two years after escaping Gotham City's slums, Selina Kyle returns as the mysterious and wealthy Holly Vanderhees. She quickly discovers that with Batman off on a vital mission, Batwing is left to hold back the tide of notorious criminals. Gotham City is ripe for the taking. Meanwhile, Luke Fox wants to prove he has what it takes to help people in his role as Batwing. He targets a new thief on the prowl who seems cleverer than most. She has teamed up with Poison Ivy and Harley Quinn, and together they are wreaking havoc. This Catwoman may be Batwing's undoing.
Selina is playing a desperate game of cat and mouse, forming unexpected friendships and entangling herself with Batwing by night and her devilishly handsome neighbor Luke Fox by day. But with a dangerous threat from the past on her tail, will she be able to pull off the heist that's closest to her heart?


Mina tankar:
Det här är tredje DC Icon-boken. Leigh Bardugo skrev Wonder Woman: Warbringer some jag älskade, Marie Lu skrev Batman: Nightwalker, som jag gillade men inte kommer ihåg så mycket av och den tredje är denna, Sarah J Maas Catwoman: Soulstealer. Samma Sarah J Maas som skrivit Glastronen-serien och Ett hov av taggar och rosor-serien, två serier som jag varit fast i länge.

Sarah har ett sätt att skriva som gör det lättillgänglig och fängslande, vilket hon även lyckas med i historien om Catwoman. Hon tar välkända karaktärer som finns i Gotham City och berättar en ny och spännande historia. Jag är fast och jag är engagerad från första stund och trots att jag tvingades ta långa pauser mellan läsningarna, var det lätt att fortsätta där jag slutat. 

Catwoman som figur har jag egentligen ingen större koll på sedan tidigare, möjligtvis har jag sett en film om henne någon gång. Lite större koll har jag på Gotham City, efter alla Batman-maraton, men jag inser snabbt att jag missat en del. Men det gör inget, jag skulle kunna gå in rätt okunnig i den här boken men ändå hänga med. Nu är ju jag sådan att jag var tvungen att googla en karaktär eller två, bara för att jag vill veta mer och det finns mycket att läsa. En hel värld ligger ju som bakrund i alla serier genom tiderna. Tänk vad man kan nörda ner sig om man vill.

Denna Catwoman, Selina Kyle, är en stark, smart och utåtagetande antihjälte. Hon får dela plats i boken med Batwing, som är en ny karaktär för mig. Han är en kille som efter sin tjänstgöring som soldat lärs upp av Batman, för att hjälpa honom bekämpa brottslingar i Gotham. Handlingen drar åt det lite mörkare hållet, men går inte riktigt hela vägen. Slagsmål, stölder, explosioner, lönnmördare, attraktion och bedrägerier avlöser varandra, det är inte en lugn stund i boken och jag är lika förtjust som alltid när jag läser Maas böcker.

Så, en kvinnlig brottsling och en manlig hjälte, väldigt underhållande att läsa om, enligt mig. Nu hoppas jag att sista boken i serien, Superman: Dawnbreaker av Matt de la Pena blir minst lika bra.


Catwoman - Soulstealer är underbart underhållande.

Betyg: 4,5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar