söndag 17 september 2017

The book buying tag

Jag var inne på Vargnatts bokhylla och såg att hon gjorde the book buying tag. Det var ett litet tag sen jag gjorde en tag och blev sugen på denna.
  • Var köper du dina böcker?
Mycket blir på nätet. Smidigt och billigare. Tyvärr har min bokhandel som jag brukade gå till lagt ner. Men så fort jag är i någon stad försöker jag ta mig till en bokhandel, det är en speciell känsla att gå och titta och känna och läsa på böckerna där. Favoriter är Science Fiction- bokhandeln i Göteborg och Böcker och blad i Torp köpcentrum i Uddevalla.
  • Förhandsbeställer du nya releaser? Gör du det i butik eller online?
Det har hänt att jag gjort det online. Men oftast har jag inte så bråttom. Det finns ju alltid böcker att läsa hemma.
  • Hur många böcker köper du i genomsnitt per månad?
Det varierar oerhört, ibland blir det många, ibland inte alls. Gillar inte att ha för många olästa böcker i bokhyllan, de stressar mig.
  • Lånar du från biblioteket?
Absolut, men har svårare för det när bokhyllan redan är full med olästa böcker.
  • Hur många böcker brukar du låna per gång?
Lånar jag blir det oftast alldeles för många som följer med hem, så att jag inte hinner läsa dem innan lånetiden är slut. 
  • Vad är din åsikt om biblioteksböcker?
Det är underbart att vi har den möjligheten. Alla böcker vill jag inte äga, men ändå läsa. Det är ett privilegium att kunna gå och låna böcker, särskilt med barnen!
  • Hur känner du inför att köpa böcker på secondhand? 
Perfekt! Billiga böcker är alltid välkommet. Men finns oftast inte de böcker jag vill läsa.
  • Har du en egen hylla för olästa böcker eller blandar du olästa med lästa?
Självklart! Här har jag stenkol. Egen hylla som dessutom inte får överfyllas. Vill jag köpa fler böcker, då får jag minsann läsa så det blir mer plats i olästahyllan.
  • Planerar du att läsa alla böcker du köpt?
För en vecka sedan hade jag svarat JA på den frågan. Men nu är det så att jag köpte en serie på bokrean i våras. Anna Todds After-serie. Jag har precis läst ut första boken och har nästan kräkkänslor efter den, så NEJ, jag kommer inte läsa vidare på den serien. 
  • Vad gör du med böcker du köpt men som du känner att du inte kommer läsa/ inte tyckte var bra? 
På jobbet har jag ordnat en bokbytarhylla där jag sätter vuxenböcker jag inte längre känner ett behov av att läsa. Ungdomsböckerna (även på engelska) och barnböckerna brukar jag ge till mina barns skola, så de har dem i sitt skolbibliotek.
  • Har du donerat böcker?
Till barnens skolabibliotek
  • Har du haft köpstopp någon gång?
Alltför ofta. Är min "att läsa hylla" full. Ja, då är det köpstopp tills det får plats nya böcker.
  • Känner du att du köper för mycket böcker?
Ibland, ja!!!!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som faktiskt inte köper böcker när din olästa-hylla är full! Jag har inte den självkontrollen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner mig för stressad om jag har för mycket oläst hemma, då är det inte lika roligt att läsa, så det är i ren självbevarelsedrift.

      Radera