lördag 24 juni 2017

The Trials of Apollo - the Hidden Oracle, Rick Riordan

Titel: The Hidden Oracle
Originaltitel: The Hidden Oracle
Serie: The Trials of Apollo #1
Författare: Rick Riordan
Utgivningsår: 2016
Förlag: Penguin UK
Sidor/tid: 10 timmar 34 minuter
Genre: Urban fantasy, ungdom 
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Robbie Daymond


Handling:
Hur straffar man en odödlig? Genom att göra honom  mänsklig?? Efter att han gjort sin far Zeus arg, kastas guden Apollo ner från Olympus. Svag och förvirrad, landar han i New York som en vanlig tonårig pojke. Utan sina gudomliga krafter, måste nu den fyra tusen år gamla guden, lära sig att överleva i den moderna världen tills han kan komma på ett sätt att blidka sin far Zeus. Men Apollo har många fiender - gudar, monster och människor som gärna skulle se Olympiern död. Apollo behöver hjälp och det enda stället han kan komma på som kan ge honom det är Halvblodslägret. 

Mina tankar:
Rick Riordan har skrivit så mycket böcker. Hans grej är att blanda olika gamla myter med dagens samhälle. Den mest kända serien handlar om den grekiska mytologi och halvblodet Percy Jackson. Han har även klämt ur sig böcker om den egyptiska mytologin (Kane Chronicles) och den nordiska mytologi (Magnus Chase and the Gods of Asgard). Dessutom har han skrivit böcker som blandar Percy-världen och Kane Chronicles. 

Jag är inget stort fan av Percy Jackson, det klickade aldrig riktigt med honom och jag läste bara de två första böckerna. Men jag tycker att idén med mytologi blandat med dagens samhälle är en kul idé, och är fortfarande beredd att ge Riordan nya chanser. När jag såg en del goda recensioner om dessa böckerna om Apollo, som blir straffad genom att bli en mänsklig tonårspojke och lever i Percys värld, blev jag naturligtvis väldigt nyfiken på hur dessa var.

Det finns precis som i Percy böckerna fortfarande många karaktärer som jag inte kan hålla koll på, det är många gudar i den grekiska mytologin, plus att det räknas med att man känner till karaktärer från böckerna om Percy. Så man vinner nog på att ha läst de böckerna. Men jag måste säga att boken har något extra. Att Apollo i stort sett är en skitstövel som bara tänker på sig själv sätter en humoristisk ton på historien och han blir någon typ av antihjälte. Jag känner fortfarande inte att det är någon höjdarläsning. Men det är lättsmält och smått roande. Jag kan också förstå att många faktiskt älskar det här, särskilt yngre. Fast för mig är det lite för ytligt och känns lite mossigt.

Summering: Lite kul, men inget som sticker ut.

Rekommenderas till:

Yngre ungdom

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar