torsdag 12 januari 2017

Tårar i havet, Ruta Sepetys



Titel: Tårar i havet
Originaltitel:Salt To the sea
Författare: Ruta Sepetys
Utgivningsår: 2016
Förlag: BWahlström
Sidor/tid: 8 timmar 7 min
Genre: ungdom, historisk
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel 
Inläsare: Hannah Schmitz



Handling i korthet:
Tyskland vinter 1945. Fyra ungdomar. Fyra hemligheter.

De har alla olika bakgrund och kommer från olika länder, men de är alla på flykt. Från krig, från lögner och från sina egna hemligheter. Deras vägar korsas när de som hundratusentals andra flyr mot kusten för att koma undan de sovjetiska trupperna som rycker allt närmare. Ungdomarna försöker få plats ombord på fartyget Wilhelm Gustloffs som ska föra flyktingarna över Östersjön, mot tryggheten. Men havet döljer också hemligheter. (Baksida)

Mina tankar:
Jag har sett flera bra recensioner av den här boken och även om jag inte kände mig så sugen på en bok om andra världskriget började jag ändå lyssna på den. Det dröjde inte många minuter innan jag var helt fast i karaktärernas öden. Det är så otroligt bra berättat, beskrivet och inläst att det känns som jag är där, med Florian, Joanna, Emilia och Alfred. 

De fyra karaktärerna som jag får lära känna, kommer från fyra olika bakgrunder men har alla mycket upplevelser från kriget att brottas med. Tre av dem är på flykt och en jobbar på Wilhelm Gustloff, fartyget som faktiskt funnits på riktigt. Oftast när jag läser böcker om andra världskriget är det från amerikanskt, brittiskt perspektiv eller åtminstone från västra delen av Europa. Men i Tårar i havet tror jag inte ens att väst nämns. Här kommer de från öst och det är Ryssland och Tyskland som kriget står emellan, så jag lär mig nytt, samtidigt som jag "underhålls".

Boken kryper in under skinnet och jag blir berörd på djupet, därför att under en kort stund får jag tänka och leva mig in i en flyktings situation. Hur ensamt, kallt och desperat det kan bli och hur mycket det kan betyda att någon sträcker ut en hjälpande hand. För det är ju inte bara under andra världskriget det fanns folk som flydde för sina liv. Det händer varje dag och just i denna stund försöker miljontals människor överleva på väg bort från det liv de en gång var vana vid. Det tål att tänkas på när vi sitter i våra varma hus och äter oss mätta i trygghet.

En tänkvärd lättillgänglig, fantastiskt berättad historia.

Rekommenderas till:

Alla
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar